Zərvanilik, məzdəkilik, maniçilik dini-fəlsəfı ideyalar
Zərdüştlik dünyagörüşü ilə
yanaşı, qədim Azərbaycanda bir sıra dini-fəlsəfı cərəyanlar inkişaf etmişdir.
Məsələn, Sasani dövründə zərvanilik geniş yayılmışdı. Zərdüşllüyün
dualist sistemindən fərqli olaraq zərvanilik monist ideyaları inkişaf etməyə
başladı. Həmin baxışların birində əgər ilkin başlanğıc məkan hesab olunurdusa,
ikincisidə Zamar (zarvan) hesab olunurdu. Zərvanistlər sonsuz zamanı başlanğıc
kimi götürməklə bu ilk başlanğıcı şəxsləndirərək onu ilahi varlıq kimi qəbul
edirdilər. Zərvaniliyə görə, işıq və qaranlıq kimi iki zidd mahiyyətlə yanaşı,
dünyada bütün mövcudatın əsası olan zərvan (zaman) adlanan vahid ilk başlanğıc
da vardır. Zərvanistlər içərisində materialist və ateist fikirlilər olmuşdur
ki, zərdüşlər həmin adamları tənqid atəşinə tutmuşlar.
İslama qədərki dini-fəlsəfı
cərəyanlardan manilik və məzdəkilik
də Yaxın və Orta Şərq xalqlarının mə'nəvi həyatında mühüm rol oynamışdır.
Zərdüştilik, xristianlıq və buddizmin ayrı-ayrı ünsürlərini eklektik surətdə
özündə toplayan manilik tə”limi III əsrdə İranda və Orta
Asiya ölkələrində yayılmışdır, onun banisi Mani (216-276) olmuşdur.
Yaxın Şərqdə həkim, rəssam, fılosof və mühəndis kimi böyük şöhrət tapan Mani
zərdüştlük kahinlərinin fıtfası ilə edam edilmişdir. Öz dinini 40 il təbliğ
edən Mani xalis dualizm mövqeyindən çıxış edərək göstərirdi ki, "aləmin
iki başlanğıcı vardır: onlardan biri işıq, digəri qaranlıqdır". Sonralar İbn
Həzm (994-1064) yazırdı ki, manilikdə "zövq qaranlığa deyil, işığa;
əziyyət isə işığa deyil, qaranlığa xasdır". Mani deyirdi: yalnız zühr ilə
işığı qaranlıqdan xilas etmək və bununla da qaranlığa qalib gəlmək olar.
Maniliyin əsasında dualizm prinsipi -"Nur" və "Zülmət"
başlanğıclarının mübarizəsi durur. Bu dünyada Nur və Zülmət ünsürləri
bir-birinə qarışmışdır. Dünya inkişafı prosesinin məqsədi insan qəlbində yer
tapmış "Nur" ünsürlərini çismaninin hakimiyyətindən azad etməkdir.
Maniyə görə, allah dünyada şəri yaratmaınışdır, deməli, dünyanı da o
yaratmamışdır, çünki dünya (materiya) şərdir. Deməli, materiya Allahdan asılı olmayaraq
mövcuddur, insan isə "materiya ilə yüksəkdə duran nurun qarışığıdır".
Nurun hissəciklərinin azad olmasına yalnız qatı asketizm vasitəsilə nail olmaq
mümkündür.
Əvvəllər hələ maniliyin
təhlükəsini başa düşməyən və öz qüdrətinə dayaq ola bilən möhkəm zərdüşt
kilsəsi yaratmayan Sasanilər nəinki maniliyə mane olmamış, hətta onu müdafıə
etmişlər. Lakin manilik feodal istismarına qarşı kəndlilərin və yoxsul şəhər
əhalisinin e'tirazını, mübarizəsini ifadə edən tə'lim olduğu üçün Manini tutub
e'dam etmişlər. Manilik tə'limi xeyli müddət yaşamış və V əsrin sonunda
məzdəkilərin mühüm ideya mənbəyinə çevrilmişdir.
Məzdək maniliyin
radikal və demokratik istiqamətinin tərəfdarı olmuşdur. Sasani hökmdarı I
Qubadın zamanında Məzdək və onun tərəfdarları yüksək dövlət vəzifələri tutmuş,
özü isə İranın baş kahini olmuşdur. Məzdəkilər xüsusi mülkiyyəti ləğv etməyə
çalışmasalar da, var-dövləti adamlar arasında bərabər bölməyi təbliğ edirdilər.
İctimai ədaləti qəbilə-tayta quruluşuna qayıtmaq yolu ilə bərqarar etmək istəyirdilər.
Məzdəkilər dini, fəlsəfi və
sosial təlim olub, qədim zərdüştlik prinsiplərinə (oda sitayiş və s.)
əsaslansalar da, kahinlər və əyanlara qarşı çevrilmiş xalq hərəkatının
ideologiyası olmuşdur. Lakin onların əxlaq təlimində qəbuledilməz cəhətlər
çoxdur (atanın qızı, bacının qardaşı ilə evlənməsi və s.).
Məzdəküik sosial
şüuru ön plana çəkən manilik təliminə əsaslanırdı. Manilikdəki dualizm
məzdəkilik üçün də səciyyəvidir. Həm məzdəkilikdə, həm də manilıkdə mövcud olan
dualizmi, İşıq ilə Qaranlığın mübarizəsi ideyasını əsas götürürdü. Manilikdən
fərqli olaraq məzdəkilik lə'limi hesab edirdi ki, İşıq (Xeyir) səltənətinin
fəaliyyəti ədalətli, ağıllı və məqsədəuyğundur, Qaranlıq (Şər) səltənətini
hərəkəti isə təsadüfi və xaotikdir. Məzdəkiliyə görə, Xeyirin Şər üzərində
qələbəsi uzaq gələcəkdə deyil, "hazırkı həyatda" baş verməlidir.
Məzdək tə'limində insanları qarşılıqlı maddi köməyə, bərabərliyə, "əmlak
ümumiliyinə" çağıran sosial-etik görüşlər mühüm yer tutur. Məzdəkilik sosial
bərabərsizliyi məhv etmək, ilkin mövcud olan Allahdan gələn ümumi bərabərliyi
isə zorla həyata keçirmək üçün fəal mübarizəyə çağırırdı. Məzdəkilərin
ideyaları sonralar xürrəmilər tərəfindən davam etdirilmişdir.
Məzdəkilik Xürrəmilik təliminə
böyük təsir göstərmişdir. Tarixi ədəbiyyatda xürrəm sözünü üç cür izah edirlər.
1. Xürrəm-
Ərdəbil yaxmlığmda yer adıdır;
2. Xürrəm-
şad, kefcil deməkdir;
3. Xürrəmə-
Məzdəkin qadmı və təbliğatçısı.
Bunlardan mövcud ədəbiyyatda kef
və kefcil mənaları daha çox məqbul sayılmışdır. Lakin akademik Ziya Bünyadov
ilk dəfə olaraq xürrəm sözünün mənasını atəş sözünə istinadən izah etmək
təklifıni irəli sürmüşdür. O, haqlı olaraq yazır ki, feodal və burjua
müəlliflərinin «xürrəm» sözünü əxlaqsıziıqla əlaqələndirmələri, şübhəsiz,
onlann elmi və siyasi cəhətdən dar düşüncəli olmaları ilə izah edilməlidir.
Çünki xilafətə qarşı iyirmi ildən artıq bir müddət ərzində qəhrəmancasma
azadlıq mübarizəsi aparmış Xürrəmiləri kefcil bir dəstə, əyyaş həyatı keçirən
adamlar kimi vermək olmaz.
Xürrəm sözü, heç şübhəsİ7,, «Avesta»dakı
Xürrəm sözündəndir. Sonrakı fılosoflar onu «Mənəvi işıq» mənasında
işlətmişdilər. Xürrəm emanasiaya prosesində İşıqlar işığından çıxan ilk
nəticəyə deyilir. Bütün maddi varlıqlar məhz Xürrəmin sayəsində vücııda gəlmiş
seıyılır. Bəlkə elə buna görədir ki, Xürrəmilər işıqlar işığı əvəzinə bu ilk
nəticəyə pərəstiş etmişlər.
Atəşpərəstliyin (məcusiliyin) bir e!tiqad
kimi Azərbaycanda tədricən sıxışdınlmasına baxmayaraq onun ayrı-ayrı prinsip və
ünsürləri uzun zaman yaşayaraq adət və mərasimlərlə çulğalaşmışdır.
Yorumlar
Yorum Gönder