Fəlsəfə, onun predmeti və cəmiyyətdə rolu
1. Fəlsəfə ən geniş elim sahələrindən
biridir. Əvvəllər o, “elmlər elmi” adlandırılmış, empirik və nəzəri biliyin
müxtəlif sahələrini ehtiva etmişdir. Mükəmməl dünyagörüşü, dünyanın dərk etməyin
xüsusi forması, varlıgın ümumi prinsiplərinə dair baxışlar sistemi olan fəlsəfə, həmdə ən yaxşı nəzəri təfəkkür
məktəbidir. Dünyanın mahiyyətini, həyatın mənasını, “görünənlərdə görünməyənləri”
məntiqi cəhətdən səmərəli yolla anlamaq təlabatından doğan elm, təxminən
iki min beş yüz il bundan əvvəl Qədim Şərqdə-
Misirdə, Babilistanda, Çində, Hindistanda təşəkkül tapmış, e.ə. 7- 6 –cı əsirlərdə
Antik yunanıstanda klassik forma kəsb etmisdir.
“Fəlsəfə
nədir?” – sualı özlüyündə mürəkkəb və çox mənalı olduğundan, hətta, görkəmli zəka
sahibləri əsrlər boyu ona birbaşa cavab verə bilməmişlər. İlk dəfə “fəlsəfə”
sözünü yunan mütəfəkkiri Pifaqor işlətmiş
və şan – şöhrət dalınca qaçmayan, həqiqəti
dərk etməyi özünə şərəfli peşə seçən dərin düşüncəli adamı nəzərdə tuturdu. “Fəlsəfə”
istilahının şərhi və onun Avropa mədəniyyətinə möhkəmləndirilməsi Platonun adı
ilə bağlıdır. O, fəlsəfəni tamın, ümuminin dərk edilməsi kimi zənn etmişdir.
Sokrat və onun şagirdləri isə fəlsəfəni həqiqətə məhəbbət elimi kimi qiymətləndirmişlər.
Bir çox yunan alimləri fəlsəfəni əqlin tələblərinə uyğun olaraq xoşbəxt yaşamağ
sənəti, xeyirxahlığ mücəssəməsi,
qanunların “ixtirası” hesab etmişlər. Aristotel
fəlsəfəni “başlanğıclar haqqında elm”, biliklərin unversal sistemi
kimi səciyyələndirmidir. İlk dəfə olaraq
o, mühüm fəlsəfi anlayışların və problemlərin sistemli nəzəri şərhini
vermişdir.
“Fəlsəfə” etimaloji baxımdan
yunanca “phileo” – “sevirəm” , “sofya” – “hikmət” sözlərinin birləşməsindən əmələ
gəlib, mənası “hikmət sevmək” deməkdir.Orta əsrlərin ərəb dilli – Şərq alimləri etiraf ediblərki,
“hikmət sevərlik” mənasında fəlsəfə istilahı yunanlara məxsusdur. Həmin münasibətlə
Əbunəsr Əl-Fərabi yazıb: “Bu elm, deyirlər, qədimdə iraq əhli olan kildanilər
mövcüd imiş, sonra Misir əhlinə, ondan yunanlarda, daha sonra assurilərə və nəhayət
ərəblərə keçmişdir. Həmin elmin bütün məzmunu
öz ifadəsini yunan dilində tapmış, sonra
assuri dilinə daha sonra ərəb dilinə cevrilmişdir. Yunanlarda bu elmə yiyələnmiş
kəslər onu mütləq sürətdə hikmət və ən əzəli hikmət onu qazanmağı və ona vərdiş
etməyi isə fəlsəfə adlandırmışlar. Bununla əzəmətli hikmətə rəğbəti, onu sevərliyi
nəzərdə tuturlar.
Göründüyü kimi hikmət sözü fəlsəfənin
mənasını anlamağın açarını verir. Görkəmli Azərbaycan alimi və filasofu Nəsrəddin Tusi məşur “Əxlaqi-
Nasir” əsərində hikmətin mənasını belə izah edir: “Mərifət sahibləri arasında hər
seyi olduğu kimi dərk etməyə, hər şeyi lazimi səviyyədə yerinə yetirməyə hikmət
deyilir; bunun nəticəsində insanın mənəviyyatı mümkün qədər təkmilləşməli, arzu
edilən səviyyəyə yüksəlməlidir”.Hikmət sevən,
onu bilən və təbliğ edən pirani şəxslər,
adətən müdrik adlandırılıblar. Fəlsəfənin təşəküllü də elə bilavasitə müdriklərlə
bağlıdır. Qədim yunanaların müdriklik
ilahisi Afinanın əzəmətli təsvirində zəhimli bayquş təsviri xüsusi diqqəti cəlb
edir. Bu qaranlıqda yaxşı görmək, iti, həmdə səssiz və manesiz uçmaq qabiliyyəti
ilə seçilir. Bu rəmzi təsvirə görə həyatın əbədi , çətin, qaranlıq suallarına
cavab verə bilən müdriklik qabilyyəti iti ağıla, səhmanlı təfəkkürə, uzaqgörənliyə
malik şəxslərə nəsib ola bilər. Müdriklərin zəkası tarix boyu həqiqəti və
varlığın mənasını dərk etmək istəyənlərin yolunu işıqlandırmışdir.
Müdriklik qədim dünyanın ən şərəfli
peşələrindən sayılıb. Antiq Yunanıstanda natiqliyi, siyasəti, idarəciliyi, və
s. kamil bilən, onları başqalarına öyrədən müəllimlərə sofistlər deyilirdi.
Sofistlərə görə hikməti sevmək, kamilliyə can atmaq insan xislətinə daxilən xas
olan əlamətdir. Bu səbəbdən də onlar diqqəti təbiətdən, kosmosdan insana doğru
yönəltmiş, insanı “hər şeyin meyarı” hesab etmiş, onun həyatını, əməli və
idrakı fəaliyyətini öyrənməyi üstün tutmuşlar. Azərbaycanın ilk müdrikləri – qədim
mağlarda bu cəhətdən fərqləniblər. Qədim Şərq də hec də yunanlar kimi
filosof deyilmirdi. Məsələn, Çində fəlsəfənin
tarixi çox qədim olsada, həmin istilahın özü burada 19-cu əsrdən geniş
yayılmağa başlamışdır. Yaxud “Avesta” da “filosof” yox, “müdrik adamlar” “müdrikliyə çatdıran” sözlərinə daha çox rast
gəlmək olar.
Ən qədim fəlsəfə tarixinin müəllifi
Diogen Laertli “Məhşur filosofların həyatı, təlimləri və deyimləri haqqında” əsərində İran
mağlarının insan, cəmiyyət, ədalət, xeyirxahlıq haqqında fiirlərini yunan
filosoflarına böyük təsir göstərdiyini qeyd etmişdir. Deyilənlər bele bir nəticəyə
gəlməyə əsas verir ki, Fəlsəfənin mənbəyi indiyədək iddia edildiyi kimi Antik
Yunanıstanla deyil, Qədim Şərqlə bağlıdır. Ümumidünya tarixi prosesi idealizim
mövqeyindən izah edən Hegel bildirmişdir ki, mütləq ruh şərqdən qərbə doğru hərəkət
etmiş, onun qədəm qoytduğu cəmiyyət çiçəklənmişdir.
Fəlsəfənin təməlində müdriklik
dursada, ənənəvi müdrikliklə filosof eyni deyildir, tarixən müdriklik qədimdir.
Qəbilədə tayfalar da yazının yaranmadığı bir dövrdə meydana çıxan yaranan həyat
problemlərinin həlli, təbiət hadisələrinin izahı zəruri bilik tələb edirdi. Bu
i şdə böyük həyat təcrübəsinə, güclü yaddaşa, iti hafizəyə, malik olan müdrik
adamlar köməyə gəlirdilər. Müdriklər həyatda, təcrubədən topladıqları bilikləri
sonrakı nəsilə vermişlər. İbtidai cəmiyyət üçün ənənəvi olan müdriklik mahiyətcə
mühafizəkar olub. Lakin ibtidai icmadan sinifli sivlizasiyaya keçid prosesində
insanlar arası münasibətlərin dəyişilməsi, sonraki tarixi dönüşlər- şəhərlərin
meydana gəlməsi, yazının yaranması və s.
hadisələrin inkişafına ciddi təsir göstərir.
İnsanların ətraf aləmə təsiri artdınca görüş dairəsi genişlənir, dünyaya
münasibati dəyişir. Bütün bunlar inasanın fəaliyyətinə onun mənəvi aləminə yeni
yanaşma tərzi tələb edir. Bu səbəbdən də yeni tipli müdriklər-filosoflar
meydana gəlir.
Kollektiv təcrübəni tayfa birliyini
ifadə edən müdriklərdən fərqli olaraq fəlsəfə fərdi- şəxsi sistemli- nəzəri
bilikdir. Hər bir fəlsəfi təlimdə onun banisinin özünəməxsus izləri olur.
Filosof bir tərəfdən əsrlər boyu yığılmış müdrik təsəvvürləri toplayır, öz təfəkkür
suzgəcindən keçirir, onlara tənqidi yanaşır və yeni dünya anlamı yaradır. Fəlsəfənin
yaranması nəzəri biliyin yaranması demək idi. Fəlsəfi təfəkkür dünyanı öz əsasında
vəhdətdə anlamaq, insanın təbiətini, taleyini, həyatını, yeni tərzdə düşünüb dərk
etmək səylərini təmsil edir
Dərin
biliyə və savada malik olan filosoflar dünya və insan haqqında söylədikləri kəlamları,
yazdıqları əsərləri ilə dünyanı özlərinə məxsus şəkildə izah etmişlər. İki min
beş yüz illik fəlsəfə tarixində çoxlu məktəblərin, istiqamət və cərəyanların
yaranması təsadüfi deyildir. Dünya fəlsəfə mədəniyyəti bu yolla formalaşıb
inkişaf etmişdir. Beləliklə müdriklik üzərində yüksələn fəlsəfə bəşər düşüncəsinin
ən böyük nailiyyətlərindən birinə çevrilmişdir.
Fəlsəfənin başlıca mənası əsasən
dünya görüşü məsələlərinin qoyuluşunda və onlara dair cavabların axtarılmasıdır. Bunların mənimsənilməsinin
insanlar üçün həyati əhəmiyyəti mühümdür. İstər təbiətdə istərsədə cəmiyyətdə
baş verən hadisələrin fəlsəfi anlamı tarix boyu gərəkli olmuşdur. İndiki
elmi-texniki tərəqqi şəraitində bu həmişəkindən daha vacibdir. Fəlsəfə izah etməli
olduğu məsələlərin bir dəfəlik həllini izah etmir. Onun əsas mahiyyəti həqiqəti
dərk etməyin əbədi axtarışında olmasıdır. Təbiət elmləri – fizika, riyaziyyat,
kimya və s. məsələnin son və bitmiş həllini axtarır. Lakin varlığa, təfəkkürə,
həyata, mənəvi dəyərlərə və s. aid məsələlərin birdəfəlik həllini vermək qeyri-
mümkundur. Onlar daima geniş müzakirə və mübahisələr obyekti olmuş və
olacaqdir. Belə sualların araşdırılması fəlsəfənin işidir. Fəlsəfə həmdə “əbədi
məsələlərin” dərk olunmasının prinsip və metodlarını içləyib hazirlayır. Bu çəhətdən
müasir dünyaya üzünü tutan fəlsəfə xüsusi maraq doğurur.
Dünya,
kainat nece qurulub, Varlığın, təbiətin mahiyyətini təşkil edən nədir? Mənəvi və
maddinin, ideal və real olanın bir-birinə münasibəti necedir? İnasanın
dünyadakı yeri nədən ibarətdir? O, dünyanı dərk etməyə və dəyişdirməyə
qadirdimi? Həqiqqət nədir? Xeyir və Şər,
gözəllik və eybəcərlik nə deməkdir? İnsan zəkasını hər zaman düşündürən bu kimi
əbədi suallar insanın dünyadakı mövqeyini müəyyən etmək zərurətindən irəli gəlir.
Yarandığı gündən indiyədək fəlsəfə bu bu çür başlıca dünya görüşü mahiyyətli
suallara cavab verməyə çalışıb. Dünyagörüşü problemlərinə şüurlu münasibət isə
insanın fəaliyyətini, mənəviyyatını formalaşdıran amildir. Bu baxımdan fəlsəfənin
əhəmiyyəti təkzibolunmazdir.
Fəlsəfə öz məzmunu və forması
etibarı ilə spesifik dünya görüşüdür, təbiətə, cəmiyyətə, insana ən ümumi nəzəri
baxışlar sistemidir. O, insanlaraın sosial-siyasi, əxlaqi-etik, elmi-təbii,
yönümlərini əsas pirinsiplərini işləyib hazırlamaqla, onların fəaliyyətinə
düzgün istiqamət verir. İnasanların ətraf aləmə dair baxışları heçdə həmişə
eyni olmur. Bunlardan bir çoxu nəzəri cəhətdən düşünülməmiş və əsaslandırilmamış,
ziddiyyətli təsəvvürlərdən ibarət olur. Fəlsəfə öz pirinsip və nəticələrini sadəcə
olaraq elan etmir, onları nəzəri- məntiqi cəhətdən əsaslandırır, subuta
yetirir.
Dünyada
baş verən hadisələri dərk etmək, həyat fəaliyyətin mənasını başa düşmək, onu
qiymətləndirmək üçün geniş bilik dairəsi, müəyyən dünyagörüşü tələb olunur.
Çoxcehətli və mürəkkəb mənəvi hadisə olan dünyagörüş insan həyatını,
praktikasının müxtəlif sahələrində formalaşır. “Dünyagörüşü” və “fəlsəfə”
anlayışları bir-bir ilə qırılmaz bağlıdır. Fəlsəfə dünaygörüşə daxil olan mənəvi törəmələrdən biridir. Qeyd
olunduğu kimi, dünyagörüşü problemlərinin qoyuluşu və həllində onun rolu
böyükdür. Buna görədə fəlsəfənin mənşəyi və mahiyyətini, predimet və vəzifələrini
bilmək üçün dünyagörüşünün özünün nə olması məsələsi üzərində dayanmaq
lazımdır.
Dünyagörüsıi - mürəkkəb, yekcins olmayan,
çoxcəhətli və ziddiyyətli sosıal-mənəvi və emosional-psixoloji fenomendir. Onun
elmi, fəlsəfi, ümumbəşəri, milli, sosial-sinfi, siyasi, mənəvi, dini, ateist,
esletik və digər çalarları vardır. Dünyagörüşü
- insan həyatının özünəməxsus yol göstəricisi, şəxsiyyətin həyat
mövqeyini istiqamətləndirən bir növ kompasdır. Dünyagörüşü insanm gerçəkliyə
münasibətini əks etdirən və onun fəaliyyətini tənzim edən ümumiləşmiş
sosial-mənəvi, elmi, siyasi prinsip, norma və baxışların məcmusudur.
Dünyagörüşün mahiyyəti, struktur komponentləri, növləri və s. haqqında
fəlsəfə elmində çoxlu fikirlər söylənilməsinə baxmayaraq, bu sahədə müəyyən
ziddiyyətli, mübahisəli mövqelər indi də qalır.
Dünyagörüşü - insanı əhatə edən dünya haqqında, insanın özünə, təbiətə və
cəmiyyətə münasibəti, onun özünün dünyada yeri və mövqeyi haqqında ümumiləşmiş
görüşlər, ideallar, baxış, inam və prinsiplər sistemidir. Dünyagörüşü - fərdin,
sosial qrupun, sinfin, bütövlükdə cəmiyyətin gerçəkliyə münasibəti və fəaliyyət
istiqamətini müəyyən edən baxışlardır, ideya və normalardır. Başqa sözlə, dünyagörüşü - obyektiv dünyaya və
orada insanın yeri və roluna aid baxışlardır. Bunlar elə baxışlardır ki, onlar
insanın həyat mövqeyini, əqidəsini, ideya, idrak və fəaliyyətini, sərvət
meylini əsaslandırır və istiqamətləndirir.
Dünyagörüşü -
təbiət, cəmiyyət və təfəkkürün hadisə
və proseslərı, inkişaf və hərəkətverici qüvvələri haqqında ümumiləşmiş elmi,
fəlsəfi, siyasi, dini, ateist, əxlaqi, estetik və s. baxışların ifadəsidir.
Dünyagörüşün predmetində insan durur.
Bir sıra filosofların qeyd etdiyi kimi,
dünyagörüşün mahiyyətini aydın başa düşmək üçün onun obyektini və predmetini
fərqləndirmək lazımdır. Dünyagörüşün
obyeklini bütövlükdə dünya, varlıq təşkil edir. Dünyagörüşün predmetini isə təbiət aləmi ilə insan aləminin qarşılıqlı
münasibəti və həmin münasibətlərdən yaranan ideya və baxışların sistemi təşkil
edir. «Onunla» (dünya binası) «bız» (insanlar) arasındakı qarşılıqlı
münasibət dünyagörüşün predmetini və ya əsas məsələsini təşkil edir.
Dünyagörüşün strukturu zəngin və mürəkkəbdir. Gerçəkliyin mənimsənilməsi səviyyəsinə, elmi
əsaslandırılması dərəcəsinə uyğun olaraq hər bir dünyagörüşün iki səviyyəsi vardır:
1) Dünyagörüşün adi şüur səviyyəsinə uyğun gələn
sağlam düşüncə, hissi-obrazlı təfəkkürə, mifoloji təsəvvürlərə və gündəlik
təcrübi biliyə əsaslanan empirik-kütləvi
(və ya adi-gündəlik) səviyyəsi. Bu səviyyədə dünyagörüşü sağlam təcrübəvi
biliyə istinad edib, çox vaxt faydalı və müsbət olsa da, ziddiyyətlərdən,
məhdudluqlardan azad deyildir. Bu səviyyədə dünyagörüşü üçün tərəddüdlər,
inamsızlıq və s. xasdır.
2) Elmi-nəzəri
dünyagörüşü səviyyəsi. Dünyanın həqiqi
təbii-elmi mənzərəsinə və fəlsəfəyə istinad edən dünyagörüşü məhz elmi-nəzəri
dünyagörüşü səviyyəsinə misal ola bilər.
Dünyagörüşü strukturca inteqral mütəşəkkillikdir.
Burada əsas cəhət onun struktur komponentlərini sintezinin, birliyinin əldə
edilməsidir. Bu mənada dünyagörüşü gerçəklik haqqında ancaq biliklərin toplusu
deyildir. Dünyagörüşdə ideallar, əqidə, fəaliyyətdə müəyyən rol oynayır. Lakin
bitkin dünyagörüşü belə komponentlərin vəhdəti, sintezi əsasında yaranır,
bilik, sərvətlər, həyat oriyentiri (meyli), əqidə və fəaliyyəti birləşdirərək
insana nəzəri və əməli fəaliyyət üçün qüdrətli bir silah verir.
Dünyagörüşün
strukturunda dünyanı dərketmə prosesinin müxtəlif səviyyələrini əks etdirən dünyaduyumu, dünyanıqavrama, dünyanıanlama kateqoriyaları
da fərqləndirilmişdir. Bu anlayışlara dünyagörüşün formalaşması mərhələləri
də demək olar. Ümumiyyətlə, insan idrakının əsasında duyğu, hiss üzvlərinin
(görmə, eşitmə, iybilmə, dadbilmə, lamisə) verdiyi məlumatlar seyr müşahidə
durduğu kimi, dünyagörüşün də əsasında dünyaduyumu
durur. Dünyaduyumu gerçəkliyin bu və ya digər konkret tərəf və
cəhətləri, xüsusilə onun zahiri təzahürləri haqqında əldə edilən hiss,
əhval-ruhiyyə, baxış, duyumdur. Bu mərhələdə predmetin konkret, ayrı-ayrı
cəhətləri haqqında görüşlər, hisslər, emosional hal - dünyaduyumu formalaşır.
Dünyanı qavrama isə predmet və
hadısəni hissi bütöv halında qavrama mərhələsidir, gerçəklik haqqında
qavranılan baxışlar, hisslər və təsəvvürlərin məcmusudur, dünyanı dərketməyə
aparan yoldur. Deməli, hisslər və əhval-ruhiyyə səviyyəsində dünyagörüşün
emosional-psixoloji cəhətini dünyaduyumu, gerçəkliym hissi bütövünün əyanı
təsəvvürlər əsasında hissi-obrazlı qavranılmasını isə dünyanıqavrama təşkil
edir. Məhz duyma və qavramanın nəticəsində alınmış informasiyaların təhlili,
ümumiləşdirilməsi yolu ilə anlayışlar, mühakimələr, əqli nəticələr, ümumi
nəzəri baxışlar yaradılır, dünyagörüşün ıdraki-intellektual səviyyəsi olan dünyanıanlaına baş verir. Dünyagörüşdə hər üç ünsür - dünyaduyumu,
dünyanıqavrama, dünyanıanlama vəhdət təşkil edir.
Dünyagörüşü öz məzmununa daxil olan münasibətlər
(«təbiət-insan münasibətləri», «cəmiyyət-insan münasibətləri», «subyekt-obyekt
münasibətləri» və s.) əsasında, xüsusilə aşağıdakı struktur komponentlərini
üzvi vəhdətdə birləşdirir.
1) Həmin
münasibətlərin doğurduğu və
gerçəklikdə sınanıb ümumiləşdirilmiş biliklər sistemi. Gerçəklik haqqında dünyagörüşü xarakterli
ümumiləşmiş biliklər sisteminin yaranmasında, həqiqətə doğru can
atılmasında, sosial-fəlsəfi elmlərlə
(fəlsəfə, etika, tarix,
siyasi iqtisad və s.) yanaşı, dünyanın həqiqi təbii-elmi
mənzərəsini verən xüsusi elmlər də (təbiətşünaslıq, texniki, insanşünaslıq
elmləri və s.) iştirak edir.
2) Dünyagörüşün
struktur komponentlərindən
biri də bəşəri sərvətlərlə (dəyərlərlə)
dünyagörüşün ümumi ideyaları və prinsiplərinin qovuşması, onlarla şərtlənməsidir. Bəşəri
mənəvi sərvətlərə (xeyirxahlıq, insanpərvərlik, vicdan, şərəf, vətənpərvərlik və s.) uyğun gəlməyən və ya onlara qarşı çevrilmiş heç bir ideya və prinsıp dünyagörüşü amilinə çevrilə
bilməz.
mənəvi sərvətlərə (xeyirxahlıq, insanpərvərlik, vicdan, şərəf, vətənpərvərlik və s.) uyğun gəlməyən və ya onlara qarşı çevrilmiş heç bir ideya və prinsıp dünyagörüşü amilinə çevrilə
bilməz.
3)
Dünyagörüşün digər mühüm struktur komponenti olan əqidə formalaşdırlmasında, alınmış biliyin əqidəyə
çevrilməsində müasir elmi-texniki nailiyyətlərin həyata, istehsalata
tətbiqi, onların sosial-mənəvi nəticələri mühüm rol oynayır. Əqidə isə əhval-ruhiyyə, iradə və hisslərlə daha çox bağlı olduğundan şəxsiyyətin mənəvi aləminə daha ciddi daxil olur, onu sosial fəallığa və yaradıcılığa sövq edir. Əqidə üçün meyar - insan fəaliyyətidir. Biliyin, ictimai şüurun dünyagörüşə çevrilməsi üçün onlar əqidə xarakteri kəsb etməlidir. Əqidə - insanın həyat fəaliyyətində rəhbər tutduğu prinsip və idealların həqiqiliyinə, doğruluğuna dərindən və əsaslandırılmış inamdır, heç vaxt dönmədən, dərin, daxili inamdır. Bu isə o deməkdir ki, şəxsiyyət öz ideya və əməllərinin doğruluğuna heç bir tərəddüd göstərmədən inanmalıdır. Möhkəm əqidə formalaşmasında isə insana düzgün ideallar, sosial-sinfi məqsədlər verilməlidir. Həmin sosıal-siyasi, mənəvi ideallar əsasında dünya haqqında baxışlar qiymətləndirilir, bilik əqidəyə çevrilir, dünyagörüşü xarakteri alır.
tətbiqi, onların sosial-mənəvi nəticələri mühüm rol oynayır. Əqidə isə əhval-ruhiyyə, iradə və hisslərlə daha çox bağlı olduğundan şəxsiyyətin mənəvi aləminə daha ciddi daxil olur, onu sosial fəallığa və yaradıcılığa sövq edir. Əqidə üçün meyar - insan fəaliyyətidir. Biliyin, ictimai şüurun dünyagörüşə çevrilməsi üçün onlar əqidə xarakteri kəsb etməlidir. Əqidə - insanın həyat fəaliyyətində rəhbər tutduğu prinsip və idealların həqiqiliyinə, doğruluğuna dərindən və əsaslandırılmış inamdır, heç vaxt dönmədən, dərin, daxili inamdır. Bu isə o deməkdir ki, şəxsiyyət öz ideya və əməllərinin doğruluğuna heç bir tərəddüd göstərmədən inanmalıdır. Möhkəm əqidə formalaşmasında isə insana düzgün ideallar, sosial-sinfi məqsədlər verilməlidir. Həmin sosıal-siyasi, mənəvi ideallar əsasında dünya haqqında baxışlar qiymətləndirilir, bilik əqidəyə çevrilir, dünyagörüşü xarakteri alır.
4) Dünyagörüşün struktur komponentləri sırasında fəaliyyət (qiymətləndirmə) də mühüm
yer tutur. Dünyagörüşü ancaq insan fəaliyyəti ilə öz prinsip və ideyalarını
maddiləşdirir, həyata keçirir. Məhz fəaliyyət prosesində dünyagörüşün bəşəri
sərvətlərə (dəyərlərə) və sosial-mənəvi məqsədlərə uyğunluğu təmin olunur.
Şəxsiyyət hadisələri öz dünyagörüşü baxımından qiymətləndirir və ona uyğun fəaliyyət
göstərir.
Dünyagörüşün məzmunundan aydın olur ki, onun iki
əsas sahəsi və ya aspekti vardır: təbii gerçəkliyə insan münasibətinin inikası olan təbii-elmi
ideyalar və sosial-ictimai gerçəkliyə insan münasibətini əks etdirən siyasi,
iqtisadi, mənəvi və s. baxışlar. Bu
cəhətlərə dünyagörüşün təbii-inlellektual və sosial-qnoseoloji aspektləri də
göstərmək olar. Lakin onu da qeyd etmək lazımdır ki, çox vaxt dünyagörüşü
problemləri öyrənilərkən əsas diqqət birinci aspektə verilmiş, ikinci istiqamət
isə əsasən diqqətdən kənarda qalmışdır. Dünyagörüşünü özünün inkişaf
ardıcıllığı, in`ikas dərinliyi, əsaslandırılmış olub-olmaması cəhətdən ən ümumi
şəkildə dörd mühüm tarixi növə ayırmaq olar: mifoloji, dini, elmi, fəlsəfi.
2.
Fəlsəfə gerçəkliyin nəzəri mənimsənilməsinin spesfik usulu kimi birdən-birə,
boş yerdən, hecdən yaranmamışdir. Onun təşəkkül tapmasının öz tarixi,
sosial-iqtisadi köküləri, ideya qaynaqları vardır. Beləki inasanlar ilk dəfə
onları əhatə edən ətraf aləmin necəliyi, şeylərin təbiəti hadisələrin səbəbi
haqqında düşünməyə başlayan andan fəlsəfənin də tarixi başlamışdir. Bunun üçün
bəşər idrakı çox ziddioyyətli və mürəkkəb bir təkamül yolu keçməli olmuşdur. Həmin
yol öz başlanğıcını dünyanın mifoloyi və dini anlamından götrülmüşdür.
Mifologiya (“mifos” yunanca rəvayət,
əfsanə, nağıl, dastan, “logos” – söz, anlayış, təlim) ictimai inkişafın ibtidai
mərhələsi üçün səciyyəvi olan dünyagörüşü, ictimai şüurun ilkin formasıdır.
Mifologiya miflər haqqında elmə, təlimə deyilir. Dilimizdə mifin qarşılığı “əsatir”
sözüdür. Mif dünyanın yaranması, təbiət hadisələri, allahlar, qəhramanlar,
qedim xalqların adət-ənələri, etiqadları haqqınada möcüzəli əfsanəyə rəvayətə
deyilir. Dünyanın hər bir xalqının özünəməxsus
mifləri olmüşdur. Mif yaradıcılığı bəşəriyyətin mədəni inkişaf tarixində
çox əhəmiyyətli hadisədir. İbtidai cəmiyyət adamının dünyanı anlıayıb dərk edməsində
onun mühüm rolu olmuşdur. O, həmdə bəşər övladının özünü tanımasının ilkin
nümunəsidir. Təsadüfü deyilki, mifologiya qədim mədəniyyətin, incəsənətin “ana
qucaqı”, beşiyi adlandırılmışdır. Dünya hadisələrinin mifoloji izahı, mifik təfəkürün
formalaşması dünyanın xaotik mənzərəsi haqqındakı korbəbi təsəvvürlərdən onun
hormonik qaydalarına dair bəsit inanclara keçid dövründə təsadüf edir. Məhz həmin
prosesdə insan şüurunda nə isə fəvqalədə bir yaradıcının varlığına inam oyanır.
Mif qədim insanların şüurunda
gercəkliyin primitiv, fantastik inikası, onların təbiət, cəmiyyət sirləri
qarşısında heyrətinin obrazlı – bədin təcəssümüdür. İnsanın təbiətlə, ətraf aləm hadisələri ilə gündəlik təması
onun mifik şüurunun formalaşmasına əsas olmuşdur. Qədim insan dünyada baş verən
və onu heyrətə gətirən hadisələrə, təbii fəlakətlərə, ölümlə və i.a.
rastlaşdıqca onları anlamağa can atmış, lakin dünyanın əsrarəngiz sirlərinə
vara bilmədikdə sadəlövhcəsinə uyduğu rəvayətlərdən, əfsanələrdən təskinlik
tapmalı olubdur. Hadisələrin anlaşılmasından öncə yarana emosianal
halət miflərin sonraki təşəkkülünə güclü təsir göstərmişdir. Elə
mifoloji təfəkkürün müqəddim şərtlərindən biri də insanın ətraf mühitdən, onun təsirindən
ayrıla bilməməsi, bədbinlik yaradan emisonal
amillərin güclü olmasıdır. Mifologiyada təbi hadisələrin insaniləşdırılması,
kosmosun canlılaşdırılması, meylidə bu zəmində
yaranmışdır. Mifin emisionallığının obrazlığı onun səciyyəvi cəhətlərindəndir.
Mifdə emosiyanın mühüm yer tutması onunla izah edilirki, burada insanla təbiət,
subyektlə obyekt arasındakı ünsiyyət realiscəsinə deyil, mistik mənada
qavranılır. Arxaik təfəkkür tipi olan mifdə məcazi məna güclü olduğundan o,
fantaziya, xəyal və möcüzələr aləmi kimi çıxış edir. Mifologiyanın möcüzə sirrlərindən
olan məzmununda ibtidai insanların etiqadları, həyacanları, qəlb çırpıntıları əks
olunmuşdur.
Mifologiya
bəşəriyyətin uşaqlıq dövrünün fantastik, emosional bədii səlnaməsi, həyatı,
dünyanı dərk etməyə başlayan, lakin gercək hadisələrlə xəyali hadisələr
arasında fərq qoya bilməyən insanın dünyagörüşü kimi hər şeydən əvvəl bu
insanın təbiət və cəmiyyət hadisələrinə müəyyən münasibətidir, onları duymaq,
anlamaq və qiymətləndirmək qabiliyyətidir,
onun hərəkətlərini tənzimləyən bir davranış formasıdır. Zaman keçdikcı
onda estetik, etik, hüquqi və s. amillər daha qabarıq nəzərə çarpır.
Qədim yunanlar allahlar və qəhramanlar
haqqında yaranmış əsərləri mifologiya adlandırılmışlar. Lakin mifologiyanın
mövzü dairəsi bununla məhdudlaşmır. O, daha zəngin və rəngarəngdir. Xalqların
inkişaf etmiş mifoloyi sistemində kainat, dünyanın sonu, təqvim ölüm haqqında,
eləcədə insanlıarın mədəni nəaliyyətlərinin odun əldə edilməsi, sənətkarlıq, əkinçilik,
adət və ənənələr haqqında miflər üstünlük təşkil edir. Bu tip miflər söz yox ki, ilkin
başlanğıc, dünyanın yaranışı və quruluşu, təbiət hadisələrinin əmələ gəlməsi,
dünya ahəngi və s. ilə bağlı suallara cavablar axtarmağın ibtidai səyləri kimi
təşəkkül tapmışdır. Mifoloyi sistemə xas olan bütün süyetlər, inancalr, ayinlər,
mərasimlər və i. a. beləcə yaranmışdır.
Mifologiya məzmun və formaca
müxtəlif olduğunda görə müxtəlif məqsədlərə xidmət etmışdir. Onun köməyi ilə
insan kosmosu, ətraf aləmin predmet və hadisələrini bəşərləşdirməklə,
canlılandırmaqla onlara anlaşılır, heyrət və həyacanlarını dəf edir, özünə təskinlik
verir, pis yaxşıdan ayırd edə bilir. Mifologiyada keçmış, gələcək və indi uzlaşdırılır. Onun vasitəsi ilə bu vəya digər
xalqın kollektiv şüuru formalaşır, nəsillərin mədəni əlaqəsi təmin edilir, cəmiyyətin
mənəvi sərvətlər sistemi hifz olunur, müəyyən davranış normaları təqdir edilir.
Mifik təfəkkür həmçinin özündə təbiət-cəmiyyət,
dünya-insan sistemində mövcüd olan ziddiyətlərin həlli yollarının ilkin,
ibtidai axtarış cəhdlərini əks etdirir.
Mifologiya real, həyati əsaslara
malik dünyaduyumudur, dünya anlamıdır. O, gercək dünyanın hadisələrini,
faktlarını sadəlövhçəsinə təcəssüm etdirən, avamcasına şərh edən insan əqlinin
erkən mərhələsində əmək təcrübəsi prosesində, müəyyən sosial-iqtisadı şəraitdə
meydana gələn yaradıcılıqdır. İnsanların əmək və həyat təcrübəsi genişləndikcə
mifoloyi fantastikanında dairəsi genişlənir.
Bəşər mənəvi mədəniyyətinin ən qədim forması kimi o, özündə əxlaq
normalarını, incəsənət növlərini, dini etiqadları, siyasi baxışların, biliyin,
fəlsəfənin ilkin ünsürlərini, rüşeyimlərini birləşdirir. Yalnız sonralar həmən
ünsürlər müstəqil inkişaf etmişlər. Mifologiya yarandığı dövrün hər nəyi varsa
hamısını özündə birləşdirən, bölünməz vahid, unversal şüur forması olmuş, müxtəlif
xalqların poetik zənginliyini və müdrikliyini əks etdirmışdir. Burada dünyanın
möcüzəli mifik suyetlərdə və obrazlarda verilən vahid mənzərəsində real gercəkliklə
uydurma fantaziyalar, təbii ilə fövqaltəbii, biliklə inam, ağıl ilə emosiya culğalaşır. Miflərdə dünya və
insan, subyekt və obyekt, ideal və maddi, əşya və işarə, predmet və onun əlamətləri,
bilik və inam, zaman və məkan münasibətləri arasında heç bir fərq qoyulmur.
İnsan düşüncəsi bu fərqi sonralar müəyyən edir.
Dünyanın
yaranması və cəmiyyətin meydana gəlməsi, həyat, ölüm və s. haqqında vaxtı ilə
mifologiyanın irəli sürdüyü suallara cavab axtarmaqda din və fəlsəfə başqa yolu
seçirlər. Mifin, dinin, incəsənətin, fəlsəfi və elməqədərki təsəvvürlərin əvvəllər
bir-bnirilə culğalaşan inkişaf yollarızaman keçdikcə bir-birindən fərqlənən
müxtəlif istiqamətlərə çevrilir. Ətraf hadisələr tədricən insanlarda daha aydın
təsəvvürlər yaratmağa başladıqca dünyanın mifoloji izahatı artıq onları
qane etmir. İnsan təfəkkürünün
yaradıcılığa doğru inkişafı yeni mərhələyə qədəm qoyur. Dünya və həyat haqqında
mif və dinlə sıx əlaqədar, dinin
ağuşunda əmələ gəlmiş ilkin fəlsəfi elməqədərki təsəvvürlər ictimai şüurun müxtəlif
tipləri kimi formalaşır.
Din dünyagörüşün elə bir
formasıdır ki, burada dünyanın anlaşılması onun ikiləşdirilməsi prinsipi əsasında
mümkün sayılır. Əbədi axirət
dünyasına və hiss üzvüləri ilə bilavasitə
qavranılan real aləmə bölünən dünya dində fövqaltəbii qüvvələrin fəaliyyətinin
məhsulu kimi təqdim olunur. Dini şüura
xas olan ən mühüm əlamət fövqaltəbiiliyə, fövqaltəbii varlıqlarla real
abyektlər arasında fövqaltəbii əlaqələrə, real obyektlərin fövqaltəbii
xususiyyətinə inamdır, etiqaddır. Bu mənada mifologiya ilə dinin ilk mənbələri
sanki eynidir. Lakin tarixlik baxımından ictimai şüurun spesifik formasıolan
din mifologiyadan sonra meydana gəlmiş və
ondan bir çox ünsürləri mənimsəmişdir.
Fövqaltəbiilik
dedikdə maddi aləmin qanunlarına tabe olmayan, səbəb və nə
Ticə əlaqələri silsiləsindən kənarda qalan
şeylər nəzərdə tutulur. Fövqaltəbiilik əslində real hadisələrin, gercək
varlıqların inkarı olub, onlara qarşı qoyulur. Burada mütləq, əbədi sayılan
Allah sonlu, keciçi şeylərə və hadisələrə qarşı durur. Allah ideyası, Allaha şəksiz
inam dində başlıcadır. Dini ehkamlarda o, hər şeyin, bütün dünyanın, təbiətin
qanunlarının və insanın yeganə yaradıcısıdır. Fövqaltəbiilik ideyaları və obrazları gercəkliyə uyğun gəlmədiyindən,
onlarla uzlaşmadığından elm onların uydurma və illuziyalı olduğunu qeyd
edir. Lakin fövqaltəbiiliyə inamın bəşər
tarixi boyu həmişə real əsası olmuşdur. Ancaq dini şüurda reallığın əvəz
edicisi kimi xəyali mahiyyətlərin, xassə və əlaqələrin illuziyalı aləmi
yaranır. Miflər, ehkamlar, nəsihətlər, pərəstiş
qaydaları, haramlar formasında ifadə
olunan fövqaltəbiiliyə münasibət, yəni onun real mövcudluğuna inam dini
dünyagörüşünün əsasını təşkil edir. İnam dini şüurun mövcüdluq üsuludur. Onun
zahiri forması olan sitajiş icra edilən ayinlərdə, ibadətlərdə, mərasimlərdə,
riayət olunan göstərişlərdə, ehkamlarda qərarlaşan sistemdir. Təsəvvürlərdə,
hisslər, emosiyalar bu bu sistemin zəruri ünsürləridir.
Dini forma və mahiyyətcə
olduqca mürəkkəb təbiətə malikdir. Ateizm tərbiyəsini proqram vəzifə elan
edildiyi sabiq soailizm quruculuğu şəraitində dinə birtərəfli, həmdə yanlış təriflər
verilmış, o, keçmişin zərərli qalığı elan edilərək kəskin tənqid hədəfinə
çevrilmişdir. Söz yox ki, dinin bəşər tarixində rolu ziddiyyətli olmuşdur.
Siniflicəmiyyətlərdə dini fanatizim, mövhumat hakim qüvvələr tərəfindən cəhalət
aləti kimi istifadə edilmişdir. Tarixən bəlli olan saysız-hesabsız müharibələr
dinin bayrqğı altında aparılıb. Lakin dinə qiymət verilərkən ondan hansı məqsədlər
naminə istifadə olunmasını deyil, onun həqiqi məziyətlərini və necəliyini əsas
götürmək lazımdır.
Din mənəvi mədəniyyətin tərkib
hissəsi kimi ümumibəşər sərvətlərin zənginləşməsi yolunda mühüm amildir. O,
özünün ayin və mərasimləri ilə insanlar arasında məhəbbət, xeyirxahlıq, səbr, əzablara
sinə gərmək, paxıllıq, nəciblik, vicdan, borc, ədalət və s. kimi müsbət keyfiyyətlərin
aşılanmasına, mənəviyyatın zənginləşməsinə kömək edir.
Din
ilə fəlsəfənin yaxınlığı da məhz bundadır. Onların hər ikisi adamlarınşüuruna və
davranışına təsir göstərən oxşar problemlərin həllinə səy göstərirlər. Lakin
dünyagörüşün müxtəlif formaları kimi onların aralarındakı fərq olduqca
böyükdür.Din kor-koranə inama, etiqada, fəlsəfə isə zəkaya, elmə əsaslanır, öz
müddəalarını məntiqi-pasional cəhətdən subuta yetirir. Fəlsəfədə insanın
dünyada yeri və rolu nəzəri cəhətdən aşkarlanır. Xiristanlığ və İslam kimi
dünya dinlərində dünyagörüşü məsələlərinin qoyuluşu və həlli Allahın adı ilə bağlıdır. Fəlsəfədə
isə ayrı-ayrı mütəfəkkirlərin düşüncə tərzi,
əqidəsi, həyati mövqeyi, istək və arzuları
zamanın tələbinin ifadəsi kimi başlıca amil hesab edilir. Etiqada əsaslanan
dindən fərqli olaraq fəlsəfə dünyagörüşün intellektual cəhəti ön plana çəkilir,
dünyanın və insanın zəka və rasional bilik mövqeyindən anlaşılmasına artan tələbat
ifadə olunur. Bunu fəlsəfənin predmeti və funksiyalarının şərhində daha aydın
körmək olar.
3.Hər
bir elm kimi fəlsəfənin də öz tədqiqat obyekti, predmeti vardır. Onun obyekti
varlıqdır, təbiətdir, cəmiyyətdir, insandır, real gerçəklikdir. Bunları fizika,
kimya, biologiya, psixologiya və s. elmlər də öyrənir.Həmin elmlərdən fəlsəfəni
fərqləndirən başlıca xususiyyət ondan ibarətdir ki, o, təbiət hadisələri, cəmiyyətin
inkişafı və insan təfəkkürü üçün ümumi olan cəhətləri və
qanunauyğunluqları tədqiq edir.
Elmlər bir-birindən öyrəndikləri
obyektə görə deyil, mövzularına, yəni predmetlərinə görə fərqlənir. Elmin
predmeti o deməkdir ki, o öz obyektindən ayırd etdiyi cəhətlərə hansı baxımdan,
hansı nəzəri və praktiki aspektdən yanaşır. Elmin predmeti onun öz obyektinə
yanaşma tərzini, tədqiqat metodlarını müəyyən
edir və müvafiq anlayışlar vasitəsilə şərh olunur. Dəqiq elmlərin predmeti
yığcam olduğu halda, fəlsəfənin predmeti çox genişdir. O intellektual fəaliyyətin
elə bir sahəsidir ki, onun əsasında insanın dünyaya başlıca münasibətləri
durur. İnsan
mövcudatın mahiyyəti və hadisələrin səbəbi
haqqinda düşünməyə başladığı andan da fəlsəfənin tarixi başlanır. Onun problem dairəsi, predmeti cəmiyyətin mənəvi
həyatının bütün sahələrinin, elmin və nəzəri fikrin inkişafı ilə tarixən dəyişmişdir.
Bir çox əsrlər boyu fəlsəfə
elmlər elmi funksiyalarını yerinə yetirmiş, denya və insan haqqinda bütün
bilikləri ehtiva etmişdir. Riyaziyyat,
fizika, coğrafiya, tarix, astranomiya, məntiq qədimdə mövcud olmamışdır. Tarixi
inkişaf nəticəsində bu elmlər tədricən fəlsəfədən ayrılaraq müstəqil bilik sahəsinə çevrilmişlər. Bunun nəticəsində tədricən fəlsəfənin
problem dairəsi müəyyənləşmiş, predmeti
formalaşmışdır.
Fəlsəfə hansı problemləri öyrənir?
Onun predmeti nədən ibarətdir? Bu kimi suallara fəlsəfəyə dair mövcud olan bəzi
dərsliklərdə və dərs vəsaitlərində heç də düzgün olmayan cavablar verilir. Adətən
fəlsəfəyə təbiətin, cəmiyyətin və təfəkkürün
ən ümumi inkişaf qanunları haqqında elm
kimi baxılır, ona təbiətən xas olmayan “ideoloji nəzarətçi” kimi funksiya aid
edilir.
Fəlsəfənin problem dairəsindən,
predmetindən danışmazdan əvvəl onunla elm arasındakı fərqli və oxşar cəhətlərə
nəzər salmaq lazım gəlir. Fəlsəfə ciddi mənada fizika, kimya, biologiya,
astronomiya kimi elm deyildir. Bu elmlər dünyanı bütövlükdə deyil, onun
ayrı-ayrı sahələrini xüsusi metodlar, cihazlar, müşahidələr və təcrübələr vasitəsilə
öyrənirlər. Mənəvi fəaliyyətin incəsənət, siyasət, din və s.kimi əhəmiyyətli
formaları da vardır. Onlardan fərqli olaraq fəlsəfənin qarşısında başqa məqsədlər,
ayrılıqda heç bir elmin həll edə bilmədiyi məsələlər durur. Bununla
belə fəlsəfə ilə elmin oxşar cəhətlərini inkar etmək olmaz. Elmi biliklər kimi
fəlsəfi biliklər sistemlidir, ardıcıldır, mütəşəkkildir, məntiqi olaraq biri
digərindən nəşət edir. Elmi biliklər kimi
fəlsəfi biliklər də isbat olunandır, inama, emosiyaya deyil, əsaslı məntiqi
dəlillərə söykənirlər. Elm kimi fəlsəfə də həqiqətə can atır, real hadisələr,
proseslər və münasibətlər haqqında obyektiv bilik verir.
Sırf elmi məsələlərin,
faktların arxasında elə ciddi fəlsəfi problemlər durur ki, onları
aydınlaşdırmadan bu və ya digər elmi nailiyyətlərin, kəşflərin, konsepsiya və nəzəriyyələrin
əhəmiyyətini müəyyən etmək qeyri-mümkündür. Fəlsəfi problemlərin
araşdırılmasının əhəmiyyəti dünya görüşün formalaşmasında daha qabarıq nəzərə
çarpır. Belə ki, özünün fəaliyyətinin istiqamətini və perspektivlərini, real məqsədlərini müəyyən
etmək, başqalarının hərəkətlərinə münasibətini bildirmək, hər hansı elmi,
texniki nailiyyətləri düzgün qiymətləndirmək üçün insanın ətraf dünya
haqqında müəyyən təsəvvürləri, baxışları
olmalıdır. Başqa sözlə o, müəyyən dünyagörüşə malik olmalıdır.
Fəlsəfə də xüsusi elmlər kimi
müəyyən anlayışlar, kateqoriyalar və qanunlar vasitəsilə fikri əməliyyat aparır. Lakin fəlsəfi
anlayışlar və qanunlar yüksək ümumilik səciyyəsinə
malik olub, gerçəkliyin ən mühüm tərəflərini və onlar arasındakı qarşılıqlı əlaqələri
əks etdirir. Fəlsəfənin qanun və kateqoriyaları dünya, təbiət, cəmiyyət,
onların mövcudluq və inkişaf formaları haqqında ümumi məlumat verir.Varlığın və
idrakın ümumi prinsiplərinin öyrənilməsi zərurəti ictimai tələbatdan doğmuşdur.
Fəlsəfi təfəkkürün tarixən birinci forması sayılan naturfəlsəfə (təbiət
haqqında fəlsəfi tə`lim) beləcə yaranmışdır. İlk antik yunan mütəfəkkirləri
(Fales, Asnaksimen, Anaksimandr, Parmenid və. b) əsas etibarı ilə müxtəlif təbiət
hadisələrinin mənşəyini anlamağa cəhd etmişlər. Onlar dünyanın mənzərəsində kosmosu
mərkəzdə götürür, insana isə mikro kosmos kimi baxırdılar.
Təbiət hadisələri haqqında
xüsusi elmi təsəvvürlər toplandıqca nəzəri və tətbiqi biliklərin ayrı-ayrı sahələri
arasında sədlər yaranır, riaziyyat, astranomiya, təbabət və. s fəlsəfədən
ayrıldıqca onun məşğul olduğu problemlər dairəsi məhdudlaşır. Eyni zamanda fəlsəfənin
predmeti və spesifikası dəyişməklə, nonun özündə mütərəqqi inkişaf “izimli”
variantları, nəzəriyyələri və cərəyanları meydana gəlir. Varlıq haqqında tə`lim
olan ontologiya, idrak nəzəriyyəsi kimi formalaşan qnoseologiya, məntik, etika,
estetika kimi fəlsəfi fənlər beləcə meydana gəlmişdir.
Orta əsrlərdə Avropanın mədəni
ən`ənələri zəminində dünyanın tamamilə başqa mənzərəsi yaranır. Allah ideyası nəzəri
düşüncələrinin əsasını təşkil edir. Artıq kainatın, həyatın, insanın mənşəyi
yox, onları yaradanın obrazı diqqəıt mərkəzində
götürülür. Fəlsəfə əsasən bu istiqamətdə fəaliyyət göstərməkdə olur.
İntibah və ilkin kapitalizm
dövrlərində dünyanın zehni mənzərəsinin formalaşmasında mexaniki saatların,
müxtəlif nəqliyyat və istehsalat maşınlarının ixtirası mühim amil oldu.
XVII-XVIII əsrlərdən başlayaraq fəlsəfə ilə xüsusi emlər arasında ayırma
prosesi sürətlənir, mexanika, fizika, kimya, biologiya, hüquqşünaslıq və. s
elmi idrakın müsteqil sahələrinə çevrilir, elmlər sistemində fəlsəfənin mövqeyi
və rolu keyfiyyətcə dəyişir. Fəlsəfə artiq xüsusi elmlərin problemlərinin həlli
ilə məşğul olmur. Lakin xüsusi elmlər qarşısında duran və
onların imkanları dairəsində həll edilə bilməyən ümumelmi, dünyagörüşü məsələlərinin
tədqiqi ilə yenə də fəlsəfə məşğul olur. Belə ki, insanın dünyaya və dünyanın
insana münasibətini ayrıca bir problem kimi xüsusi elmlərdən heç birisi
öyrenmir. Bu problem fəlsəfənin predmetini təşkil edir. Geniş mənada fəlsəfə
varlıq və şüurun, maddi və mənəvi, insan və dünyanın münasibətini, qarşılıqlı əlaqəsini,
obyektiv reallığı, idrakın ən ümumi inkişaf qanunları öyrənir. Fəlsəfənin
biliklər sistemində yeri və rolu aləmə ümumi və bütöv halında yanaşması ilə, müəyyən
dünya görüşü verməsi ilə müəyyən olunur. Bəşər cəmiyyətinin mənəvi tərəqqisində
fəlsəfə məhz dünya görüşün xüsusi forması kimi mühüm əhəmiyyətə malikdir.
Fəlsəfi dünya görüşün əsas
dairəsi, “gərginlik mərkəzi” dünya və insandır. Fəlsəfə onlara əlahəddə deyil,
qarşılıqlı münasibətdə baxır. “Dünya və insan” problemi fəlsəfi düşüncələrin təməlini
təşkil edir. Bütün digər fəlsəfi problemlər məhz “subyekt-obyekt”, “maddi-mənəvi”
problemindən nəşət edir. Mahiyyətcə olduqca geniş və çox şaxəli olan
“dünya-insan” əməli olaraq istənilən fəlsəfi problemlərin ən mücərrəd,
universal və ən ümumi ifadəsi kimi çıxış edir. Bu səbəbdədir ki, onu həm də fəlsəfənin əsas məsələsi adlandırırlar.
Fəlsəfənin əsas məsələsinin
klassik şəkildə ilk dəfə Hekel formula etməyə çalışmışdır. Onun fikrincə, fəlsəfə
şuurla varlıq arasındadır ki, əksliyi ləğv edir. Digər alman filosofu Feyerbaxa
görə, fəlsəfənin bütün tarixi mənəvi olanın hissi olana münasibəti məsələsi ətrafında
cərəyan edir. F.Engels isə təfəkkürün varlığa, ruhun təbiətə münasibətini hər
bir fəlsəfənin əsas məsələsi kimi müəyyən etmişdir. Məhz bu məsələnin həlli
müxtəlif dünya görüşlərin xarakterini müəyyən etməkdə başlıca rol oynamışdır.
Fəlsəfənin əsas məsələsinin
strukturunu təşkil edən “varlıq”, “təfəkkür”, “ruh” və “təbiət” anlayışları
“dünya-insan”, “maddi-mənəvi” probleminin həllinə xidmət edir. Bu məsələnin ənənəvi
olaraq iki tərəfi ayırd edilir: nəyin – maddi dünyanınmı, yoxsa şüurunmu,
ideyanınmı birinci və nəyin ikinci, törəmə olmasını qəbul etmək məsələnin ontoloji ( yunanca “ontos” var olan, “logos”
təlim deməkdir) tərəfidir. Bu dünyanın mahiyyəti, varlığın təbiəti haqqında təlimdir.
Filosoflar bu münasibəti anlamaqda nəyi çıxış nöqtəsi götürmək baxımından iki
böyük əks istiqamətə ayrılırlar. Mənəvini maddinin məhsulu hesab edən, təbiəti,materiyanı
ilkin başlanğıc kimi qəbul edın filosoflar materialist (lat. “matera” – maddi, əşyavi olan), ideyanı,
şüuru, ruhu, birinci, maddi olanı isə
ondan törəmə hesab odən filosoflar idealist (yunanca “idea-fikir,təsəvvür)
adlandırmışlar. Bu əks istiqamətlərin yaranması təkcə nəzəriyyə deyil, həm də
sosial-iqtisadi və siyasi amillərlə bağlı olmuşdur.
Bu fəlsəfi cərəyanlardan hər
birisi uzun inkişaf yolu keçmiş və müxtəlif növlərdə, formalarda təzahür etmişlər.
Qədim dövrün sadəlövh materializmi, XVI-XVIII əsrlərin mexaniki-metafizik
materializmi, dialektik və tarixi
materializm fəlsəfi materializmin əsas formaları sayılır. İdealizmin isə
- obyektiv və subyektiv idealizm kimi iki növü məlumdur. Obyektiv idealistlər (
Platon, Hegel) insan şüurundan asılı olmadan mövcud olan və ondan əvvəl gələn
“metləq ideyanı”, “mütləq ruhu” hər şeyin yaradıcısı – demiurqu hesab etmişlər.
Konkret şeylərə və hadisələrə onların rəmzi təcəssümü kimi baxmışlar. Əslində
“mütləq ideya” mahiyyətcə Allahın fəlsəfi təxəllüsüdür. Bu baxımdan obyektiv
idealizm dinə daha çox yaxındır və onu nəzəri
cəhətdən əsaslandırır.
Subyektiv idealistlər (C.
Bergli, E. Max, R. Avenairus və b.) isə hiss üzvləri ilə dərk edilən predmetləri
fərdi insan duyğularına müncər edirlər. Onların fikrincə, görünən, duyulan
predmetlər insanların hissi qavrayışından kənarda mövcud deyildir, duyğuların təsəvvürlərin
bir növ kombinasiyası, kompleksidir. Deməli, hər şey insanın duyğularından,
hissi qavrayışından hasil edilir. İngilis filosofu C.Bergliyə görə, mövcud
olmaq elə qavranılmaq deməkdir. Belə subyektiv idealist baxış olipsizm (latınca
– təkcə özüm) adlanır. Lakin subyektiv idealizm insan hissindən yüksək təbiət
fövqündə duran ilkin başlanğıcın, yəni Allahın mövcudluğunu qəbul edir,
duyğuları Allahın iradəsini bizə çatdiran işarə, nişanə sayır. Beləliklə də son anda o, obyektə idealizmlə
cuğlaşır.
Həm matrealizm və həm də
idealizm varlığın əsasında bir başlanğıcı götürən monist (yunanca –“monos”-bir)
dünyagörüşdür. Fəlsəfə tarixində aləmin əsasında iki başlanğıcı, maddi və mənəvi
substansiyaları (latınca-mahiyyət, cöhvər) götürən duualist (latınca-dualis
ikili) fəlsəfi sistem də mövcuddur. Onun klassik nümayəndəsi fransız filosofu
R.Dekert (XVII əsr) şüuru materiya ilə birlikdə ilkin başlanğıc kimi
götürmüşdür.
Fəlsəfənin əsas məsələsinin
ikinci – qnoseoloji ( yunanca qnosis – bilik, logos – təlim) adlanan tərəfi
dünya və onun qanunlarının dərk olunub – olunmaması problemindən ibarətdir.
Tarixən filosoflar dünyanın mahiyyətcə dərk olunması prinsipini əsaslandırmış,
belə bir müddəanı qəbul etmişlər ki, təbiətdə dərk olunmaz bir şey yoxdur və təcrübədə
yoxlanılmış biliklər obyektiv aləmi əks etdirən həqiqi biliklərdir. Lakin
bununla yanaşı olaraq bir sıra filosoflar dünyanın prinsipcə dərkedilənliyini,
biliyin obyektiv xarakterini inkar edir, insan zəkasının qüdrətini məhdudlaşdırır,
inama bilik qarşısında üstünlük verirlər. Belə filosofların təbliğ etdikləri
idrak nəzəriyyəsinə aqnostisizm (yunanca “a”
- inkar, qnosis – bilik, yəni –
“bilmək”) deyilir. Həmin termini ilk dəfə XIX əsr ingilis təbiətşunası Heksli
işlətmişdir. Aqnostisizm dünyanın dərk edilməsini inkar edən bir nəzəriyyə kimi
D.Yumun, İ.Kantın, E.Maxın və b. yaradıcılığında özünün geniş əksini tapmışdır.
İnsan biliyinin mənbəyi və həqiqətin
meyarı məsələsinin mənasını və əhəmiyyətini anlamaq baxımından fəlsəfədə müxtəlif
təlimlər və cərəynlar vardır. Bunların sırasında rasionalizm, empirizm və
sensualizm daha səciyyəvidir. Hərgah rasionalizm idrakda duyğuların roluna məhəl
qoymayaraq əqlin, mücərrəd təfəkkürün əhəmiyyətini mütləqləşdirirsə, onun əksinə
olaraq empirizm və sensualizm hissi təcrübəni və duyğuları insan biliyinin mənbəyi
və meyarı hesab edir.
Müxtəlifliyindən asılı olmayaraq
hər hansı bir fəlsəfi təlim nəticə etibarı ilə ya materializmdən, ya da
idealizmdən ibarətdir. Fəlsəfənin tarixi də elə materializm və idealizmin
mübarizəsi tarixidir. Mövqelərini əsaslandırmaqda elmə, təbiətşünaslığa söykənən
materializm ilə dinlə müttəfiq olan idealizm arasında min illər ərzində gedən
mübarizə prosesində fəlsəfə qanunauyğun olaraq inkişaf etmişdir. Təfəkkürün
varlığa münasibəti məsələsi ətrafında gedən mübahisədə fəlsəfə yeni məna və
forma kəsb etmişdir.
Fəlsəfə iki min beş yüz ildir
ki, yaşayır. Lakin “maddi – mənəvi” problemi əsasında qütbləşmənin dünyagörüşü əhəmiyyətini
dərk etmək üçün fəlsəfənin əsrlərlə inkişafı tələb olunurdu. XVII-XVIII əsrlərdə fəlsəfənin xüsusi fikir forması kimi bir tərəfdən
dindən və digər tərəfdən konkret elmlərdən fəal sürətdə ayr;lma]a ba.lad;];
andan həmin qütbləşmə daha aydın nəzərə çarpır və prinsipial xarakter kəsb
edirdi. Buna baxmayaraq filosofların
müəyyən qismi heç də həmişə varlıq ilə təfəkkürün münasibətinə əsas dünyagörüşü məsələsi kimi baxmamışlar.
İstər qədimlərdə, istərsə də indi bir çox filosoflar məhz həmin məsələni həll etməyi özlərinin əsas vəzifəsi bilməmış,
tərəqqi, azadlıq, xoşbəxtlik, gözəllik və əxlaq problemlərini ön plana çəkmişlər.
Lakin “maddi-mənəvi” problemi əbədi olaraq fəlsəfənin əsas problemi olmuş və
olmaqdadır.
Çoxcəhətli “dünya-insan”
münasibəti üç əsas tipə ayrılır: idraki, praktiki, və dəyərli. Klassik alman
filosofu İ.Kanta görə, ümumən fəlsəfə üçün üç sualın böyük əhəmiyyəti vardır.
1) Mən nəyi bilməliyəm? 2) Mən nə etməliyəm? 3) Mən nəyə əmin olmalıyam? Məhz həmin
suallar insanın dünyaya münasibətinin yuxarıda göstərilən tiplərini ifadə edir.
Mədəni – tarixi hadisə olan fəlsəfə
olduqca çoxsahəlidir. Onun başlıca vəzifəsi hər şeydən əvvəl insan həyatının əsaslandığı
və bəşər mədəniyyətinin universaliyaları adlandırılan ən ümumi ideyaları aşkar
edib üzə çıxarmaqdır. Onların arasında varlıq, substantiya, materiya, ruh,
şüur, idrak, nəticə, hadisə, zərurət, təsadüf və s.kimi universal fəlsəfi
anlayışlar başlıcadır.
Mədəniyyətin ən ümumi əsasları
kompleksində varlığın və onun müxtəlif sahələrinin (təbiət, cəmiyyət, insan)
ümumiləşdirilmiş obrazı əsas yer tutur. Burada insanın dünyaya münasibətinin
digər formaları da - əməli, idraki, qiymətləndirici və s.mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Buradan da fəlsəfənin mühüm bölmələrinin və uyğun funksiyalarının adları
yaranmışdır: 1) Ontologiya (varlıq haqqında təlim); 2) Qnoseologiya (idrak nəzəriyyəsi);
3) Sosiologiya (cəmiyyət haqqında təlim); 4) Praksiologiya (insanın əməli fəaliyyəti,
praktika haqqında təlim); 5) Aksiologiya- insanın gerçəklikdəki predmet və
hadisələri qiymətləndirməsi haqqında təlim.
Varlığı dərk etmək,
universaliyaları şərh etmək
funksiyalarından savayı fəlsəfə dünyagörüşün rasional-nəzəri forması kimi insan
təcrübəsinin, əməli fəaliyyətinin bütün nəticələrini anlayışlar formasında təkmilləşdirmək
və sistemləşdirmək vəzifəsini daşıyır.
Ümumiləşmiş ideya və nəzəriyyələri
işləyib-hazırlamaq lap əvvəldən fəlsəfənin başlıca vəzifəsi olmuşdur. Konkret
elmi biliklərin inkişafı sayəsində fəlsəfi ümumiləşdirmələr əhəmiyyətli dərəcədə
zənginləşmişdir. Fəlsəfə daim axtarışdadır. Köhnəlmiş fikirləri tənqid süzgəcindən
keçirib varlığın və ya idrakın yeni-yeni çalarlarını aşkar edərkən fəlsəfə nəinki
keçmişə, habelə indiyə və gələcəyə müraciət edir. Fəlsəfə adi praktiki və elmi
bilikləri nəzəri cəhətdən ümumiləşdirir. İnsanların mədəni-tarixi həyatından fəlsəfənin
funksiyalarından biri bəşəri təcrübənin bütün formalarını (əməli, idraki,
aksioloji) fikrən inteqrasiyasıdır. Onların bütövlükdə fəlsəfi mənisənilməsi ahəngdar
ictimai həyatı zəruri şərtidir.
4. Fəlsəfə
elmlər kompleksində mühüm yer tutur. Əvvəldən deyildiyi kimi fəlsəfə və
konkret elmlər bir kök üzərində yüklənmiş, sonralar şaxələnmişdir.
17-18-ci əsrlər də elmin ayrı-ayrı sahələrinin formalaşması və onların fəlsəfə
adlanan ümumi bilikdən ayrılması kimi
formalaşması prosesi bəşər mədəniyyəti tarixində mühüm hadisə idi. Həmin
vaxtdan etibarən fəlsəfə nəzəri-elmi biliyin xüsusi forması kimi inkişaf etməyə
başlayır. Fəlsəfənin bir elm kimi qərarlaşması
İ. Kantın adı ilə bağlıdır. Elmləri adətən beş böyük qrupa bölürlər: fəlsəfi
elmlrə, hünanitar elnlər, təbiətşunaslıq, dəqiq və texniki elmlər. Elmlərin
bele təsnifatında fəlsəfə mərkəzdə durur. Bu o deməkdirki, fəlsəfə bütün elmləri
bir-biri ilə əlaqələndirən vəsilə rolunu oynayır.
Elmlər sistemində fəlsəfənin
başlıca vəzifəsi başlıca vəzifəsi ondan ibarətdir ki, o, bir çox elm sahələrinin
nailiyətlərini ümumiləşdirərək, təbiəti, cəmiyyəti, insanı öyrənən elmlərin bir
növü inteqrasiya vasitəsi kimi çıxış edir.
Fəlsəfənin tədqiq etdiyi
problemlər müəyyən məna da digər elmləridə
maraqlandırır. Fizika, riyaziyyat, kimya, biologiya, pisxologiya, etnoqrafiya,
sosiologiya, tarix, təbiət, hüquq, ədəbiyyatşunaslıq, siyasətşşunaslıq,
iqtisadiyyat və s. elmlərin öyrəndiyi
proses və hadisələrin tənqidi mahiyyətcə fəlsəfi problemlərin qoyuluşuna
gətirib çıxarır. Fəlsəfə onun tarixi və etika, estetika kimi sahələri nəinki,
elmi –nəzəri, həm də praktik əhəmiyyətə malikdir. Elm dəyərli nəzəri əsaslara
malik olduqda fayda verə bilər. Məlumdur ki, müasir elmi-texniki tərəqi şəraitində
insan ibernetik qurğulardan, atom enerjisindən
istifadə etməklə, kosmosu fəth etməklə və i. a. böyük xaruqələr yaradır.
Lakin elə anlarda olurki, insanın elm və texnikanın gücü ilə yaratdığı silahlar
onun öz əleyhinə çevrilir. Bunun üçün faciəli Cernobil hadisəsini yada salmaq kifayətdir.
Bir cəhətidə unutmaq olmaz ki, elm-texniki tərəqqi sayəsində insanın fiziki
qüdrəti, onun təbiətə təsiri nə qədər artsada mənəviyyatı bir o qədər
cılızlaşır. Əxlaqi nöqteyi-nəzərindən
müasir televiziya, nəqliyyat, informasiya və s. vasitələrə geniş sürətdə
əhatə olunan insanla orta əsirlərin sadəli insanı müqayisə edilməzdir. Deməli,
elmin unversal dəyərli mənəvi yönümü
olmalıdır. Elmin belə qiymətli dünyagörüşü əsaslarını müəyyən etmək fəlsəfi
xarakter daşıyır. Fəlsəfənin öyrəndiyi ən
ümumi qanunauyğunluqlar və anlayışların elmi cəhətdən dərk olunmasının
metodoloyi əsasını verir. Belə əsas xüsusi elmlərdə spesfiq forma kəsb edir.
Elmlər öyrənilən hadisələrin
mahiyyətinə nüfuz etmək imkanı verən anlayışlarla əməliyyat aparır. Xüsusi elmlərin
anlayışları onların tədqiqat obyeki ilə məhdudlaşır. Riyaziyyatda
“diferansial”, “inteqral”, fizikada “kütlə”, “enerji”, biologiyada
“assimilasiya”, “dissimilasiya”, və i. a. kimi əsas anlayışları buna misal göstərmək
olar. Lakin onlardan fərqli olaraq “varlıq”, “ziddiyyət”, “məzmun”,
“inkar”, “forma”, “mahiyyət”, Təzahür”, “səbəb”, “nəticə”, və s. kimi ən mühüm fəlsəfi anlayışlardan bütün elmlərdə istifadə olunur.
Həmin anlayışları xüsusi elmlər çərçivəsində
hərtərəfli tədqiq etmək, əlbətdə imkan xaricindədir. Eyni zamanda
xarakterindən aslı olmayaraq tədqiqat prosesində fəlsəfi anlayışlara müraciət
etmədən keçinmək qeyri-mümkündür. Bu bir faktdır ki, fəlsəfi təfəkkür məktəbini
keçməyən alim çox vaxt dünyagörüşü
baxımından səhvlərə yol verir. Təbiətşunas alim M. Born elmi tədqiqatda fəlsəfi
dünyagörüşün mühüm istiqamətverici əhəmiyyətindən
danışarkən etiraf etmişdir ki, fizika öz nəticələrinin fəlsəfi dəyərini
anladıqda yaşayır.
Öz
növbəsində fəlsəfə digər elmlərə çox borcludur. Fəlsəfə məhz elmə arxalandıqda
subut üçün tutarlı dəlillər tapır. Lakin insan həyatının əsas pirinsiplərini
izah etmək üçün fəlsəfənin təkcə elmə müraciət etməsi kifayət deyildir. Burada
inamı, əqidəni, paxıllığı, saflıqı və vicdanı hər şeydən üstün tutan dinin, gözəlliyi,
eşqi və məhəbbəti vəsf edən, zövqü oxşayan incəsənətin nailiyyətlərindən bəhrələnmək
olduqca faydalıdır. Tarixin təcrübəsi göstərirki, fəlsəfə bəşər biliklərinin dəyərli
məcmusuna arxalandığı zaman əhəmiyyətli olur. Fəlsəfə və elm tarix boyu
bir-birindən faydalanıblar. Müasir elmi ideyaların əksər qismi vaxtı ilə fəlsəfə
tərəfindən irəli sürülmüşdür. Antik yunan filosofları Levkipp və
Demokritin maddənin atom qurluşuna dair
fikirlərini, P. Dekartin refleks anlayışını, hərəkətin saxlanması pirinsipini, fransız filosofu P.
Qassendinin və məşhur M.V. Lomonosovun molekulların atomlardan ibarət mürəkkəb
hissəciklər şəkilində mövcüd olmasına dair nəzəriyələrin və s. buna misal göstərmək
olar. Eyni zamanda elm tərəqqi etdikcə fəlsəfəni əhəmiyyətli dərəcədə zənginləşdirmişdir.
Fəlsəfənin müstəqil elm sahəsi kimi formalaşması da humanitar, texniki, təbiətşunaslıq
elmlərə biləvasitə bağlıdır. Məhz həmin elmlərin inkişaf prosesində fəlsəfənin
yeni-yeni problemləri əmələ gəlmişdir.
Müasir
dövürdə fəlsəfənin digər elmlərlə qarşılıqlı
əlaqə dairəsi dahada genişlənmişdir. Fəlsəfə varlıqla şüurun unversal
münasibətini, onların ən ümumi inkişaf qanunlarını öyrənərkən “insan-dünya”
problemini tədqiq edən bütün başqa elmlərin nailiyyətlərindən bu və ya digər dərəcədə
istifadə edir. Bunsuz o, inkişaf edə bilməz. Onun tədqiqat metodları da məhz həmin
prosesdə formalaşmışdır. Fəlsəfənin başqa elmlərlə, biliyin digər sahələri ilə
qarşılıqlı əlaqəsi onun inkişafının zəruri şərtidir. Bunu fəlsəfənin tarixi
tiplərinin nəzəri təhlilindən bir daha aydın görmək olar.
Yorumlar
Yorum Gönder