Antik fəlsəfənin yaranması və inkişaf xüsusiyyətləri. Sokrata qədərki fəlsəfə
Antik
fələsəfə eramızdan əvvəl VII-VI əsrlərdə meydana gəlmiş, eramızm V-VI əsriərinə qədər davam etmişdir.
Bu fəlsəfə gələcək dünyagöräşünün bütim tipləri rüşeym halında mövcud olmuşdur.
Qədim dovr fəlsəfəsi özünün klassik inkişaf formasına Antik ölkələr adı ilə
tamnmış Yunanıstan və Roma quldar dövlətlərində çatmışdır (latın dilində
«antiquus» - «qədim» deməkdir). Antik fəlsəfə o zaman mövcud olan elmi biliklər
əsasında qərarlaşmışdir. Antik ölkələrdə də fəlsəfə bütün bilik sahələrini
əhalə edirdi. Elmi biliklərə istinad edən fəlsəfə evvəlcə dini-mifoloji
xüsusiyyətlərin tənqidi ilə, sadəlövh naturalist-materialist meylin güclənməsi
ilə, həqiqətə can atması ilə səciyyələnmiş, inama əsaslanan dini-mifoloji
baxışlardan fərqlənmişdi.
Antik Dövrdə həm idealist tə"limlər, həm də materialist məktəblər fəaliyyət göstərmişlər. Bu dövrün filosotları
obyektiv idealizm, sadəlövh materializm və korləbii dialektika mövqelərindən
çıxış etmişlər.
İlk yunan filosoflarının sələfləri əfsanəvi şair və mütəfəkkir Orfey,
Homer, Hesiod, Ferikid və başqaları olmuşlar.
Antik fəlsəfənin inkişafı aşağıdakı dörd əsas
mərhəbdən keçmişdir:
Birinci mərhələ Sokrata qədərki mərhələ adlanır. Bu
mərhələdə Yunan fəlsəfəsinin formalaşdığı dövrdən (e.ə.VII-VI əsrlər) onun
inkişafında kəskin dönüş əmələ gələnə qədərki (e.ə.V-IV əsrlər) dövrü əhalə
edir. Birinci mərhələdə Milet məktəbi, Heraklit, Eley məktəbi, Pifaqor,
Empedokl, Anaksaqor və Yunan atomistləri fəaliyyət göstərmişlər.
İkinci mərhələ Klassik mərhələ adı ilə məşhurdur. Bu
mərhələ e.ə. V əsrin yarısından başlanaraq e.ə. IV əsrə qədər davam elmişdir.
Bu mərhələ, əsasən, Sokrat, Platon və Aristotelin adı ilə bağlıdır.
Üçündi mərhələ Ellinizm mərhələsi adlanır.
Makedoniyalı İskəndərin (e.ə. 356-323) dövründə Asiya və Qara dəniz
sahillərindəki mədəniyyət şərti olaraq "Ellinizm" mədəniyyəti
adlanırdı.
Bu mərhələ eramızdan əvvəl VI əsrin axırından II əsrə qədər olan dövrü əhatə
edir. Bu dövrdə klassik mərhələdən fərqli olaraq xeyli fəlsəfi sistemlər və
məktəblər meydana gəlir. Özü də bunlar Platon və Aristotel fəlsəfəsinin
tə"siri altında yaranırdı.
Dördüncü mərhələ fəlsəfə tarixinə Roma mərhələsi kimi
daxil olmuşdur. Bu, Antik fəlsəfənin inkişafında sonuncu mərhələdir. O,
eramızdan əvvəl I əsrdən başlayaraq eramızm V-VI əsrlərina qədər davam
etmişdir.
İlkin Antik fəlsəfənin mərkəzində dünya
binası, kainat necə qurulmuşdur? Kosmosu, insanı, varlığı «öz-özünün»dən çıxış
edib izah etmək mümkündürmü? İnsan dünyanı dərk edib firavan yaşaya bilərmi? və
s. kimi suallara cavab vermək cəhdi antik fəlsəfədə güclü olmuşdur. Antik
fəlsəfənin nümayəndələri təbiətin, kosmosun, bütövlükdə dünyanın mahiyyətini tam, vəhdət halında, bütöv
şəkildə dərk etməyə çalışımışlar.
Milet məktəbinin nümayəndələrinin fəlsəfi baxışları. Milet məktəbinin nümayəndiləri olan Fales, Anaksimandr, Anaksimen hər
şeyin, bütöv kainatın ilkin maddi əsasını suda və havada görürdülər.
Milet məktəbinin əsasını Fales (e.ə. 640-562) qoymuşdur. O,
fəlsəfədən başqa, astronomiya, həndəsə, riyaziyyatla da məşğul olmuş, öz
müşahidələrinə əsaslanaraq 28 may 585-ci ildə Günəşin tutulacağını əvvəlcədən
xəbər vermişdi.
Fales hər şeyin əsasını suda görürdü. O belə hesab edirdi ki, bütün
mövcudat sudan yaranır, istər üzvi və istərsə də qeyri-üzvü aləmi sudan kənarda
təsəvvür etmək mümkün deyil. Fales deyirdi ki, bütün heyvanların başlanğıcı
spermadır, toxumdur, o da ki, mayedir;
bitkilər rütubətdən qidalanır, su ilə meyvə verirlər, susuz məhv olurlar; Günəş də, ulduzlar da
suyun buxarlandan qidalanırlar. Deməli, hər şey sudan yaranır. Fales belə hesab
edirdi ki, suyun özünda inkişaf imkanları vardır. Dünyada hər şey suyun
qatılaşması və parçalanması nəticəsində meydana gəlir. Milet məktəbinin ikinci
ən böyük nümayəndəsi Anaksimandr (e.ə. 611-546) idi.
Anaksimandr Falesin tələbəsi olmuş, sadəlövh materializmə meyl etmiş,
fəlsəfə ilə yanaşı təbiət elmləri, xüsusilə də astronomiya ilə məşğul olmuşdur.
Anaksimandrda heliosentrik baxışların rüşeyminə rast gəlirik. O deyirdi ki, Yer
daimi, əbədi fırlanma hərəkətinə malikdir. İstinin, soyuğun mənbəyini bu
hərəkətdə axtarmaq lazımdır.
Anaksimandr ilkin başlanğıcı, dünyanın əsasını təşkil konkret forması
olmayan "Apeyron" adlandırılan substansiyada görür, onu əbədi, sonsuz
varlıq hesab edirdi. O, Milet məktəbinin sadəlövh materialist ən"ənələrini
davam etdirmiş və bə"zi dialektik fikirlər də söyləmişdir.
Milet məktəbinin üçüncü görkəmli
nümayəndəsi Anaksimen (e.ə. 585-524) Falesin və Anaksimandrın tələbəsi
olmuş, onların tə"limlərini əsaslandırmış və inkişaf etdirmişdir.
Anaksimen Havanı hər şeyin başlanğıcı hesab edirdi. O deyirdi ki, hər şey
Havadan yaranır və son nəticədə havaya çevrilir.
Milet məktəbi dünyaya olan materialist baxışların inkişafında xüsusi
rol oynamış və bəşəriyyətin fəlsəfi fikrinin tərəqqisinə böyük tə"sir
göstərmişdir.
Dünyanın maddiliyini qəbul etməklə yanaşı, gerçəkliyin hadisələrinə
dialektikcəsinə yanaşmaq Antik Dövrün bə"zi müdriklərinə xas olan
səciyyəvi xüsusiyyət idi. Bu cəhətdən Heraklitin f əlsəfəsi diqqətə layiqdir.
Hefes məktəbi. Efesli
Heraklitin fəlsəfi baxışları. Efesli Heraklit (e.ə. 540-480) yüksək rütbəli, aristokrat ailəsində
anadan olmuşdur. Heraklit tə"liminin tarixi əhəmiyyəti ondan ibarətdir ki,
o, dünyanın maddiliyi ideyasını təbiətin hərəkəti və dəyişməsi fikri ilə
zənginləşdirdi. Heraklitin fəlsəfi görüşləri, dünya haqqındakı fikirləri onun
"Təbiət haqqında" əsərində şərh olunmuşdur. Bu kitabda bir sıra
təbiət hadisələrinin, o cümlədən, ildırımın, şimşəyin çaxmasının səbəbləri izah
edilir, dünyanın meydana gəlməsi və onun dialektik inkişafı haqqında
diqqətəlayiq fikirlər söylənilir. Heraklit deyirdi ki, bütün mövcudatın əbədi,
maddi əsası oddur. Bu od daimi hərəkətdədir. Bütün predmetlər, cisimlər oddan
yaranır və "öldükdə" yenidən oda çevrilirlər. Təbiət, Kainat atəşin
əbədi hərəkətinin - sönməsinin və alovlanmasının məhsuludur.
Gerçəkliyin hadisələrinə dialektikcəsinə yanaşan Heraklit
"Loqos" (söz, fikir, əql, qanun) haqqında tə"lim yaratmışdır. O
deyirdi ki, təbiətdə hər şey "Loqos" vasitəsi ilə baş verir. Loqos
əbədidir, ümumidir və zəruridir. Loqos əksliklərin mübarizəsidir. Heraklit
sübut etməyə çalışırdı ki, əksliklərin mübarizəsi bütün mövcudatın, hərəkətin
və inkişafin mənbəyidir. O yazırdı: "Hər şey mübarizə vasitəsi ilə, zəruratdən
baş verir". Heraklit öz sələflərindən irəliyə gedərək hərəkətin mənbəyini
müəyyən etdi. O, hərəkəti əksliklərin mübarizəsinin doğurduğu qanunauyğun
proses kimi başa düşürdü. Bütün bunlar onu dialektikanın banilərindən biri
hesab etməyə tam əsas verir. Heraklit öyrədirdi ki, "təbiət əbədi dəyişmə
prosesindədir, hər şey axır, hər şey dəyişir, Kainatda hərəkətsiz heç bir şey
yoxdur". Filosofun fikrincə, "eyni bir çaya iki dəfə girmək
olmaz". O, təbiətdəki inkişafı, dəyişməni hadisələrin öz əksliyinə keçməsi
kimi başa düşürdü. Əksliklər biri digərindən ayrılıqda mövcud olmur. Məsələn,
hissə bütövsüz, düz əyrisiz, qara ağsız, soyuq istisiz, böyük kiçiksiz, mənfi
müsbətsiz, gözəl çirkinsiz, mövcud ola bilməz. Hər cür inkişaf əksliklərin
mübarizəsi vasitəsi ilə baş verir.
Heraklit dünyanın dərk edilməsi haqqında da maraqlı mühakimələr
yürütmüşdür. Onun fikrincə, dünya dərk olunandır. Dünyanın dərk olunması hiss
üzvlərinin və təfəkkürün vasitəsilə həyata keçirilir. Heraklit qeyd edirdi ki,
idrak hissi qavrayışdan başlanır. Hiss üzvləri, tək-tək şeylər haqqında
mə'lumat verir. O, ilrakda təfəkkürə
mühüm əhəmiyyət verərək deyirdi ki, Loqos -təbiət ən ümumi qanunauyğunluğu kimi
insanın təfəkkür fəaliyyətilə həyata keçirilir. O yazırdı: "Təfəkkür böyük
ləyaqətdir, müdriklik məhz ondan ibarətdir ki, həqiqəti söyləyəsən və təbiətə
qulaq asaraq, onunla düzgün rəftar edəsən". Heraklitin fikrincə, idrakda
əsas məqsəd "Loqosu" dərk etməkdir. Loqos obyektiv xarakterə
malikdir. Bunlarla birlikdə Heraklit dialektikasının və materializminin bir
sıra məhdud cəhətləri lə var idi. Onun dialektikası kortəbii, materializmi isə
sadəlövh xarakter daşıyırdı.
Eley
məktəbinin nümayəndələrinin fəlsəfi baxışları. Eley
məktəbi. Bu məktəb e.ə.VI-V əsrlərdə fəaliyyət göstərmişdir. Onun yaranması
və inkişafı Ksenofan Kolofonlu, Parmenid
Eleyli və Zenon Eleylinin adı ilə bağlıdır. Eley məktəbi nümayəndələrinə
görə varlıq anlayışının məzmununa üç xüsusiyyət daxildir: a) varlıq mövcuddur,
vardır, qeyri-varlıq, yoxluq ısə mövcud deyildir, yoxdur; b) varlıq vahiddir,
bölünməzdir, təkdir; v) varlıq dərkolunandır, qeyri-varlıq, yoxluq isə dərkolunmazdır, o
zəka üçün yoxdur, çünki o, mövcud deyildir.
Ksenofan
Kolofonlunun (e.ə. 565-470) fəlsəfi düşüncələri öz əksini "Kolofonun
əsasları", "Eləyə çıxış" adlı əsərlərində tapmışdır. Onun
tə"limi dünyanın meydana gəlməsi və inkişafı məsələlərinə həsr olunmuşdur.
Bununla birlikdə o, Allahın varlığını inkar etmir, dünyanın idarə olunmasında
onun rolunu xüsusi vurğulayırdı. Ksenofanın fikrincə, vahid Allah hər şeyi
görür, hər şeyi başa düşür və hər şeyi eşidir. O, hərəkət etmir, məkanda yerini
dəyişmir, öz fıkri ilə bütün
dünyanı lərzəyə gətirir. Allah dedikdə, Ksenofan səmanı nəzərdə tuturdu. O,
deyirdi ki, "Allah mahiyyətcə şarabənzərdir". O, dünyanın maddiliyini
qəbul edir, onun dəyişməz olduğunu sübüt etməyə çalışırdı. Dəyişmə və hərəkəti
meydana gəlmə və məhv olma kimi başa düşürdü.
Ksenofan fikirlərinin materialist istiqaməti aşağıdakı
tezislərdə özünü açıq-aydın göstərir: "Hər şey torpaqdan yaranır, hər şey
son nəticədə torpağa çevrilir, torpağa qayıdır". O, insanın mənşəyini belə
izah, edirdi: "Biz hamımız torpaqdan, sudan doğulmuşuq". Eley
məktəbinin digər nümayəndəsi Farmenid idi.
Parmenid (e.ə. 540-470) Anaksimandr və
Ksenofanın tələbəsi olmuşdur. Fəlsəfi baxışları ilə daha çox Ksenofana yaxmdır.
Parmenid fəlsəfi düşüncülərini "Təbiət haqqında" əsərində şərh
etmişdir. Onun fəlsəfəsinin mahiyyətini varlıq haqqında lə"lim təşkil
edir. Parmenid iqrar edirdi kl, varlıq təkcədir, dünyada ondan başqası yoxdur.
Varlıq olmayan şey mövcud deyildir. O, varlığın hər hansısa bir qüvvə
tərəfindən yaradıldığını inkar edir və onun əbədiliyini təsdiqləyirdi. Bu onu
göstərir ki, Parmenid materializmə meyl göstərirdi. O, varlıq haqqında
danışanda həm, də deyirdi ki, varlıq dəyişməzdir, sükunətdədir. Parmenid
varlığın hərəkət və inkişafını tamamilə inkar edərək göstərirdi ki dünyada
mövcud olan nə varsa, hamısı varlıqdır, varlıq məkam tamamilə doldurduğu üçün
hərəkət mümkün deyildir. "Təbiət haqqında" əsərinin əvvəlində o
yazırdı: "Var olan o şeydir ki, o, olmaya bilməz, yə"ni bu
varlıqdır".
Parmenidin idrak haqqında tə"limi də maraqlıdır. O belə hesab
edirdi ki, insanlar hissi idrak vasitəsilə predmetlər, şeylər haqqında fikir,
rə"y, mülahizə yaradır, lakin varlığın əsl mahiyyətini dərk edə bilmirlər.
Onlar cisim və hadisələrin mahiyyətini rasional idrak vasitəsilə öyrənirlər.
Parmenid yanlış olaraq idrakın bu iki pilləsini bir-birindən təcrid edirdi.
Eley məktəbinin digər görkəmli nümayəndələrindən biri də Zenon (e.ə. 490-430) idi. Parmenidin
görkəmli tələbəsi Zenonun fəlsəfi fikrin inkişaf tarixində rolu az olmamışdır.
O, varlığın vəhdəti və bütövlüyü fıkrini qəbul edir, lakin onun dəyişkənliyi
prinsipini rədd edirdi. Zenonun fikrincə, təbiətdə hər şey istidən, soyuqdan,
qurudan, rütubətdən və onlann bir-birinə qarşılıqlı surətdə keçməsindən əmələ
gəlir. O qeyd edirdi ki, "insanlar torpaqdan əmələ gəlmiş, onların ruhu
isə yuxarıda göstərilən elementlərin qarışığından yaranmışdır". Zenonun
fikrincə, hər şeyin başlanğıcı olan varlıq təkdir, hərəkətsizdir. O, hiss
üzvləri vasitəsilə deyil, əql vasitəsilə dərk olunur. Onun fikrincə, hissi
idrak həll edilməz ziddiyyətlərə aparıb çıxarır, buna görə də onun vasitəsilə
gerçəkliyi dərk etmək mümkün deyil. Zenon bu ziddiyyətləri aporiyalar
adlandırırdı.
Bütövlükdə Eley məktəbinin nümayəndələri dünyanın maddiliyi haqqında
bir sıra fikirlər irəli sürsələr də, hadisələrə antidialektik münasibət
bəsləmiş, Milet məktəbinin fəlsəfi tə"limini inkişaf etdirə bilməmişlər.
Cənubi İtaliyada fəaliyyət göstərən məktəblərdən biri də Pifaqor və pifaqorçular məktəbi idi.
E.ə. VI-V əsrlərdə Yunan fəlsəfəsində ontoloji təlimə görə varlığın əsasları
müxtəlif mövqelərdən həll edilırdi. Pifaqorçular bütün mövcudatın
əsasına sayları qoyurdular.
Pifaqor (e.ə. 584-582-500) Anaksimandr və
Anaksimenin müasiri olmuşdur. "Tərbiyə haqqqında", "İcmanın
işləri haqqında", "Təbiət haqqında" əsərləri ilə məşhurdur.
Pifaqorçular birinci növbədə riyaziyyat və həndəsə ilə məşğul olmuşlar. Elə
buradan da onların ədədlər haqqındakı fəlsəti tə"limi meydana gəlmişdir.
Pifaqorçular deyirdilər ki, bütün mövcudatın mahiyyətini mücərrəd təfəkkürün
məhsulu olan ədədlərdə axtarmaq lazımdır. Onlar ədədləri şeylərdən ayırır,
fövqəltəbii, mistik mahiyyətə çevirir və ilahiləşdirirdilər. Pifaqorun dəqiq
ifadə olunan idealizmi onun siyasi, etik və dini baxışlarında da aydın
görünürdü. O, dini və əxlaqı cəmiyyəti qaydaya salmaq üçün əsas amillər hesab
edirdi. Ruhun ölməzliyi haqqında onun tə"limi insanların tamamilə allahlara
tabe edilməsi prinsipi əsasında qurulmuşdur.
Pifaqorçuluq antik fəlsəfədə birinci idealist məktəb olmuşdur. O,
Milet məktəbinin və Heraklitin dialektikasının əleyhinə idi. Pifaqor
tə"limində idealizm fəlsəfəsi metafizik təfəkkürlə birləşmişdi.
Sokrata
qədərki fəlsəfənin görkəmli nümayəndəbrindən biri də Empedokl və Anaksaqor
olmuşlar. Onların hər ikisi kortəbii materializm mövqelərindən çıxış
edirdilər.
Empedokl Akraqantlı (e.ə.
490-430) Siciliyada yaşamış, "Təmizlənmə" və "Təbiət
haqqında" mənzum əsərlər yazmışdır. Yunan fəlsəfi fikir tarixində
Empodokldan başqa filosof, şair, təbiətşünas alim, həkim, siyasi xadim və din
təbliğatçisı kimi tanınmış ikinci bir şəxsiyyət tapmaq çətindir. Onun fəlsəfi
tə"liminin əsasında 4 ünsür konsepsiyası dururdu. Bu ünsürlər od, hava, su
və torpaqdan ibarət idi. Empodokl bu elementləri həyatda mövcud olan
"bütün şeylərin kökləri" adlandırırdı.
Empedokl sadəlövh materialist idi, o , dünyanın heç bir qüvvə
tərəfindən yaradılmadığını və onun məhv edilməzliyini sübut etməyə çalışırdı,
dünyanın dərk edilməsini qəbul edirdi.
Empedoklun fəlsəfəsinin metafizik və mexaniki xarakterə malik
olmasına baxmayaraq, burada dialektika ünsürlərinə də rast gəlirik. Dialektik
fikirlər filosof tərəfindən məhəbbət və nifrətin hərəkətverici qüvvə kimi başa
düşülməsində özünü daha qabarıq büruzə verirdi.
Anaksoqorun (e.ə. 500-428) fəlsəfi görüşləri Milet
və Eley məktəbləri nümayəndələrinin, o cümlədən, Anaksimen və Parmenidin
tə"siri altrada formalaşmışdır. Kainat hadisələrini tabii-elmi yolla izah
etdiyi, dini baxışlara qarşı çıxdığı üçün Anaksaqor allahsızhqda
günahlandırılaraq ölüm cəzasına məhkum edilmişdi. O, Afina quldarlıq
demokratiyasının başçısı Periklin dostu və silahdaşı idi. Dostunun xahişi ilə
Anaksaqoru ölüm cəzasmdan azad etdilər. Anaksaqor fəlsəfi fikirlərini
"Təbiət haqqında" adlı kitabında vermişdir. Sadalövh materialist olan
Anaksaqoru düşündürən əsas problem materiyanın quruluşu məsələsi idi. O belə
hesab edirdi ki, dünyadakı bütün şeylərin əsasını sonsuz miqdarda mövcud olan
maddi hissəciklər təşkil edir. Anaksaqor keyfiyyətcə bir-birindən fərqlənən bu
hissəcikləri "şeylərin toxumu" - "qomeomeriya"
adlandırırdı. Onun fikrincə, yeni ona görə meydana gəlir ki, bütün predmetlərdə
şeylərin toxumu vardır. Bu toxumun tə"siri ilə predmətlərin biri
digərindən ayrılır. Bütün bunlar özünü ya bir şeyin meydana gəlməsində və yaxud
da onun məhv olmasında göstərir. Dünyanın maddi əsası olan şeylərin toxumunu,
Anaksaqor hərəkətsiz, ətalət qüvvəsinə malik bir şey hesab edirdi. Anaksaqorun
fikrincə, onları hərəkətə gətirən "nus"dur. O, "nus"u maddi
şeyləri nizamlayan "mə"nəvi"-ruhi varlıq kimi başa düşürdü.
Anaksaqorun idrak nəzəriyyəsi də filosofların diqqətini cəlb etmişdi.
O, hissi idrakı qəbul edir, eyni zamanda, deyirdi ki, əql, təfəkkür olmasa bizi
əhatə edən mühit haqqında müdrik fikirlər söyləmək mümkün olmaz.
Empedokl
və Anaksaqorun sadəlövh materializmi İoniya filosoflarının, eleatların
metafizik materializminə nisbətən irəliyə mühüm bir addım idi. Onların
materialist baxışları Levkipp və Demokritin atomizmi üçün əsas yaratdı. Bu
fəlsəfəsini Levkipp və Demokrit fəlsəfəsinə keçid mərhələsi kimi
qiymətləndirmək olar.
Qədim Yunan
atomistlərin fəlsəfi baxışları. Yunan fəlsəfəsinin ən böyük nailiyyətlərindən
biri də Levkipp və Demokritin atomistik
materializmi idi. Bu fəlsəfə özünün atomistik konsepsiyası ilə antik dövr
fəlsəfəsinin ən zirvəsinə qalxdı.
Levkipp (e.3. 500-440) Miletdə doğulub, sonra Eley şəhərinə orada
Parmenidin, Ksenofanın və Zenonun tələbəsi olub. Onun 2 kitabı olduğu müəyyən
edilib: "Ən böyük diakosmos" və "Əql haqqında". Levkipp bu
əsərlərdə gerçəkliyin əsasında atomlar və boşluq durduğunu söyləmiş və demişdir
ki, "dünyada yeganə mövcud olan atomlar və boşluqdur". "Atomlar
boşluqda hərəkət edirlər". Levkippin fikrincə, öz böyüklüyü, forması və
düzülüşü ilə xarakterizə olunan atomlar bütün şeylərin səbəbidir. Atomların
birləşməsi və ayrılması nəticəsində şeylər meydana gəlir və məhv olur.
Beləliklə, Levkipp bu fikirləri ilə eleylilərin dəyişməz varlığı ilə Heraklitin
daim dəyişən varlığını birləşdirdi. Levkippin tə"limi, Demokritin
fəlsəfəsi ilə sıx əlaqədar idi. Bə"zi hallarda onların flkirlərini
bir-birindən fərqləndirmək belə çətindir. Lakin Levkippdən fərqli olaraq,
Demokrit atom haqqında tə"limini daha mükəmməl, daha ardıcıl formada şərh
etmişdir. Yunan materializminin və atomistikasının ən görkəmli nümayəndəsi Demokrit
(e.ə. 460-370) olmuşdur. O, Levkippin tələbəsi olmuş, Anaksaqordan da dərs
almışdır. Dünyanı gəzmiş, İranda, Hindistanda, Babilistanda, Misirdə,
Efiopiyada olmuşdur. Demokritin 70-dən çox əsəri olduğu müəyyən edilmişdir.
Aristotel, Siseron, Plutarx kimi görkəmli alimlər onun adını böyük hörmətlə
çəkmişlər. Engels Demokriti empirik təbiətşünas və yunanlar arasında birinci
ensiklopedik zəka adlandırmışdır. Demokrit öz əsərlərində fəlsəfə, məntiq,
riyaziyyat, astronomiya, biologiya, tibb, ictimai həyat, pedaqogika,
psixologiya, etika, fılologiya, ritorika, incəsənət nəzəriyyəsi, texniki və
hərbi idarəetmə məsələlərinə də toxunmuşdur. Demokrit dünyanı atomlardan və
boşluqdan ibarət olan əbədi, sonsuz, tükənməz obyektiv reallıq adlandırırdı. Bu
onu göstərir ki, Demokrit qədim dövrdə materializmin ən görkəmli nümayəndəisi
olmuşdur. Onun ən böyük xidməti öz sələfi Levkipp ilə birlikdə, materiyanın
atom quruluşu konsepsiyasını yaratmasından ibarət idi. Demokrit deyirdi ki,
materiya boşluqda, əbədi hərəkətdə və sonsuz sayda olan atomlardır, (yunan
dilində "atomos"- bölünməz deməkdir). Lakin o, atomu onun materiyanın
ayrı-ayrı növləri və formaları ilə eyniləşdirirdi, belə hesab edirdi ki,
atomlar bölünməzdir, dəyişməzdir və keyfiyyət cəhətdən yekcinsdir. Onlar yalnız
kəmiyyətinə görə bir-birindən fərqlənirlər.
Demokritin varlıq haqqında tə"limi də filosoflarda xüsusi maraq
doğurmuşdu. O, atomları varlıq adlandırır, boşluğu isə qeyri-varlıq hesab
edirdi. Lakin onun da real surətdə mövcud olduğunu inkar etmirdi.
Demokrit Kainatın sonsuzluğu, məhvedilməzliyi, heç bir qüvvə
tərəfindən yaradılmadığı, sonsuz dərəcədə çoxlu dünyaların mövcudluğu haqqında bütöv
bir tə"lim yaratmışdı.
Demokritin hərəkət haqqında tə"limi də xüsusi əhəmiyyət kəsb
edirdi. O belə hesab edirdi ki, atomlar boşluqda hərəkət edən zaman bir-biri
ilə toqquşur və bunun nəticəsində onlar birləşirlər, bu birləşmədən də son
nəticədə bizi əhatə edən şeylər, predmetlər meydana gəlir. Bu hərəkət əbədidir,
"onun nə əvvəli var, nə axırı". Demokrit bu hərəkəti və inkişafı
zərurət adlandırır, təsadüflərin bir obyektiv hadisə kimi mövcudluğunu isə
inkar edirdi. Onun fikrincə, hər şey zərurətdən meydana gəlir. Demokrit
hərəkəti inkişafın əsas mənbəyi hesab edir, lakin onu atomların məkan daxilində
yer dəyişməsi kimi başa düşürdü.
Demokrit
hadisələrin səbəbiyyət əlaqəbrinə xüsusi əhəmiyyət verirdi O, təbii zərurətdən,
hadisələrin səbəbiyyət asılılığından ətraflı danışır və onlara öz fəlsəfi
baxışlarında xüsusi yer verirdi. O deyirdi ki, nə təbiətdə, nə də cəmiyyətdə
heç bir hadisə səbəbsiz baş verə bilməz.
Demokritin cəmiyyət haqqında tə"limi də xüsusi
maraq doğurur. Onun fikrincə, cəmiyyətin inkişafı insanların öz adi həyat
tələbatlarını ödəməyə çalışmaları ilə əlaqədardır. Demokrit yunan quldarlıq
demokratiyasının tərəfdarı idi. O, polisləri (şəhər-dövlət) qədim yunan
quldarlıq demokratiyasının əsas dövlət forması hesab edirdi.
Demokritin əsərlərində insanların tərbiyəsinə xüsusi diqqət
vetirilir. Onun fikrincə, insan əxlaqının ən yüksək ölçüsü Vətən, xalq
qarşısında borclu qalmaqdır.
Bütün
bunlarla yanaşı, Demokrit quldarhq cəmiyyətini ideallaşdırır. O, qulların hər
cür ictimai və siyasi hüquqlardan məhrum olunmasını qanunauyğun hesab edirdi.
Filosof dövlətin yaxşı idarə edilməsinin zəruriliyinə xüsusi diqqət yetirirdi.
O bu barədə yazırdı:"Yaxşı idarə olunan dövlət ən böyük dayaqdır. Elə
dövlət hər cür tə"rifə layiqdir. Nə qədər ki, o, mövcuddur, rahatlıq və
əmin-amanlıqdır. Belə dövlət məhv olarsa, onunla birlikdə hər şey məhv
olar".
Yorumlar
Yorum Gönder