Antik dövr fəlsəfəsi
V
əsrin ikinci yansında Yunanıstanın böyük şəhərlərinin içərisində apancı rol
Afina şəhərinə məxsus idi. Afinanın iqtisadi, siyasi, mədəni həyatında baş
vermiş əhəmiyyətli dəyişikliklər, böyük uğurlar Periklin adı ilə bağlı idi. Quldarlıq demokratiyası azad
vətəndaşların da polisin-dövlətin işlərində iştirak etməsinə imkan verirdi.
Belə bir şəraitdə fəlsəfənin, təbiət elmlərinin və natiqlik
mədəniyyətinin inkişafı üçün geniş imkanlar yarandı, profesional müəllimlər
meydana gəldi, elmin müxtəlif sahələri üzrə kadrlar hazırlanmağa başlandı. Bu
zaman təbiət elmlərini yaxşı bilən müdriklər-filosoflar yetişdi. Bu müdriklərə sofistlər deyirdilər. (Sofist - yunanca
"sofos" sözündən olub, mə"nası müdrik deməkdir). Onlar bütöv
fəlsəfi sistem yaratmağa cəhd göstərmir, mübahisələr, müsahibələr zamanı əldə
olunan biliklərə üstünlük verir, ona görə də məntiqə, natiqlik məharətinə
xüsusi diqqət yetirirdilər.
Tarixən soflstlərin "yaşlı" və
"cavan" nəslilərindən danışmaq olar. Onların "yaşlı
nəslindən" Georgi, Protaqor və
Antifontun adlarını çəkmək olar.
Georgi (e.ə. 483-373) Empedoklun tələbəsi
olmuş, Eley məktəbi nümayəndələrinin, Demokritin tə"liminə xüsusi diqqət
yetirmiş, relyativizm mövqələrindən çıxış etmişdir, (relyativizm - insan
idrakının nisbiliyini, şərtiliyini, subyektivliyini iqrar edən fəlsəfi
konsepsiyadır). Georginin relyativizmi skeptisizm ilə tamamlanır (skeptisizm
obyektiv gerçəkliyin dərk edilməsi imkanlarına şübhə edən fəlsəfi
konsepsiyadır). Bu konsepsiya relyativizmə yaxındır. Georgi fəlsəfi
düşüncələrini izah etmək iiçün üç tezis irəli sürmüşdü: birinci, heç bir
şey mövcud deyildir; ikinci, nəsə bir şey mövcuddursa da, onu dərk etmək
imkan xaricindədir; üçüncü, əgər o şeyi dərk etmək
mümkün olsa belə, onu başqasının nəzərinə çatdırmaq və ya izah etmək mümkün
deyildir.
Georgi natiqlik mədəniyyətinə və onun nəzəriyyəsinə diqqət yetirir sözün dinləyicilərə
tə"sirinə xüsusi əhəmiyyət verirdi. O, nitqi insanın ən yaxşı silahı və təkmil
aləti hesab edirdi.
Sofistlərin "yaşlı" nəslinin digər nümayəndəsi Protaqor
idi. Protaqor (e.ə. 481-411) Demokritin tələbəsi olmuş, onun
əsərlərində sofistlərin materialist ən"ənələri öz əksini tapmışdır.
Protaqor "Allahlar haqqında" traktatında yazırdı ki, "allahlar
haqqında heç bir şey
deyə bilmərəm. Onların mövcud olub-olmamaları haqqında qət'i fikir söyləyə
bilmərəm". Deyilənlərə görə, o,
allahsızlıqda günahlandırıldığına görə Afinanı tərk etməyə məcbur
olmuşdur. O belə hesab edirdi ki, "insan hər şeyin ölçüsüdür".
Sofistlərin "cavan" nəslinin nümayəndələrindən Elkidam,
Likafron və Polemonun adlarını çəkmək olar. Onların fəllsəfi görüşləri
əksər hallarda materialist xarakter daşıyır, cəmiyyətin meydana gəlməsinə
sadəlövh materializm mövqelərindən yanaşırdılar.
Bu filosoflar təbiət qanunlarını sosial-norma hesab edərək yazırdılar
ki, "biz hamımız anadan bərabər doğulmuşuq".
Sokratın fəlsəfi baxışları. Klassik dövr fəlsəfəsinin ən görkəmli
nümayəndələrindən biri Sokrat idi. Sokrat (e.ə. 469-399) qədim dünyada
hikmətlilik təcəssümü, müdriklik nümunəsi kimi tanınmışdır. Buna baxmayaraq, o,
özünü müdrik hesab etmirdi. Sokrat deyirdi ki, mən yalnız müdrikliyi sevən
filosofam, "yalnız onu bilirəm ki, heç bir şey bilmirəm". Sokrat
fəlsəfədə idealizm mövqelərindən çıxış edərək deyirdi ki, "dünyanı hər
şeyə qadir, hər yerdə mövcud olan, ən böyük Allah yaratmışdır". Onun
fikrincə, dünyanın əsası, onun mahiyyəti "ruhi prinsip"dən ibarətdir.
Maraqlıdır ki, Sokrat heç bir əsər yazmamışdır.
Sokrat fəlsəfəsinin əsasını insan
problemi təşkil edirdi, onun mərkəzində isə insanın icmaya, cəmiyyətə, qanuna,
allahlara münasibəti dururdu. Sokratın fıkrincə, fəlsəfə insanın dərk
edilməsinə həsr olunmalıdır, bunun üçün, birinci növbədə gərək "insan
özü-özünü dərk etsin". Sokratın fikrincə, öz-özünü dərk insanın öz daxili dünyasını dərk etməsi
deməkdir. İnsan başa düşməlidir ki, dərk olunmuş həyat, mə'nəvi sağlamlıq ən
qiymətli ne"mətdir. Sokrat insana aid problemləri təbiətdə deyil, insanın
özündə, onun, vicdanında, "daxili aləmində" axtarırdı. O deyirdi ki, əsl həqiqətə nail olmanın
zəmanət vericəsi vicdan - "daymonion" olmalıdır (yunan dilində
daymonion-ilahi qüvvə, Allah deməkdir). Sokratın "Daymonionu" Allahın
insana bəxş etdiyi vicdanın səsi, sağlam ilahi fikrin təzahürü idi.
Sokratın insan haqqındakı fəlsəfi düşüncələrində əsas məsələlərdən
biri də xeyirxahlıq və onun mahiyyəti haqqındakı fikirləridir. Onun
nöqteyi-nəzərincə, xeyirxahlıq çox yüksəl əxlaqi keyfiyyətdir. Xeyirxah insan
səbrli, qeyrətli və ədalətli olur. Xeyirxah olmayan insan bu keyfiyyətlərə
malik ola bilməz. Sokratın fikrincə, həqiqi mə"nəvi kamillik xoşbəxtliyi,
gözəlliyi, eyni zamanda, insan üçün xeyirli olanları bilmək deməkdir. Bunları
dərk etmək insana öz xoşbəxtliyinə nail olmaqda kömək edir. Sokrat belə hesab
edirdi ki, xeyirxahlığa gerçəkliyi və öz-özünü dərk etmək qabiliiyyətinə malik
olan nəcib və alicənab insan nail ola bilər. Sokrat yaşadığı dövrün və mövcud
hakimiyyətin qanunsuzluqlarına və ədalətsizliklərinə qarşı həmişə öz kəskin
e"tirazını bildirirdi. Onu düşündürən başlıca məsələ qanunlara ciddi əməl
edilməsi və dövlətin bacarıqla idarə olunması məsələsi idi. Sokrat belə hesab
edirdi ki, dövlətə təcrübəli, səriştəli adamlar rəhbərlik etməlidir. O, dövlət
başçısını gəmi kapitanı ilə müqayisə edərək deyirdi ki, gəmini müəyyən biliyə,
tecrübəyə və vərdişlərə malik olan adamlar idarə edə bildiyi kimi, dövləti də o
qəbildən olan adamlar idarə etməlidirlər.
Sokrat özü aristokratiya dövlət hakimiyyəti formasının tərəfdarı idi.
Sokrat gənclərin tərbiyəsini pozmaqda, allahsızhqda, naturfəlsəfə ilə məşğul
olmaqda ittiham edilərək e.ə.399-cu ildə ölüm hökmünə məhkum edilmişdir. O,
həbsxanada zəhər içərək özünü öldürmüşdür.
Yorumlar
Yorum Gönder